NätaffärerSkapa relevanta sidor för dina sökord och sätt upp tydliga mål. Då får du din sajt att stiga i Google. Här är fler bra råd för att folk ska hitta dig och ditt företag på nätet.

När folk letar produkter eller tjänster på nätet ligger såklart Google nära till hands. Det finns två sätt att klättra i sökträffarna på Google:

  • Organiskt. Google rankar hur relevanta sidorna är och belönar bra sidor med en högre rankning.
  • Genom annonser. Företag betalar för att synas högt upp i träfflistan.

När Michael Wahlgren, VD och grundare av Pineberry AB som hjälper andra företag med sökmotoroptimering, ska ge fem bra råd fokuserar han helt på det första sättet. Hans råd är:

1. Hitta dina sökord

Säljer du bildekaler vill du hamna högt i Google när folk söker efter bildekaler. Men ibland är sökordet inte lika tydligt. Kanske söker folk på “bildekaler” och en geografisk plats, eller “logotyp på bilen”. För att hitta just dina sökord finns det ett hjälpmedel hos Google i form av en så kallad sökordsplanerare, tipsar Michael Wahlgren.

– Där kan man se sökvolymen, det vill säga hur många som söker efter orden varje månad. Du måste ha ord som ger volym och här kan du också få tips på relaterade ord, säger han.

 2. Skapa relevanta sidor för dina sökord

När du har hittat dina sökord gäller det att du ser till att de finns på din sajt. Det överlägset viktigaste elementet är titeln på sidan, alltså det som syns högst upp i din webbläsare. Sökorden ska även finnas i rubrik och i brödtext, men du behöver inte skriva orden för många gånger i brödtexten.

– Jag tycker att den bästa investering man kan göra i sökmotoroptimering är i sitt eget innehåll. Ta dig tid att skriva eller anlita andra att göra det. Det ger ett enormt värde. Google älskar  text, men den måste vara relevant. Har du en sajt om bildekaler ska det handla om bildekaler, säger Michael Wahlgren.

Innehållet måste också vara unikt – du kan inte kopiera en text. Är det något Google inte gillar är det duplicerat innehåll. Google har tagit fram filter för att hantera det. Detta är en utmaning för e-handlare, som hämtar produktbeskrivningar från sina leverantörer och har du 10 000 produkter är det svårt att skriva unika beskrivningar – det är inte ekonomiskt. Men se vilka 100 produkter som säljer bäst och lägg tid på dem.

– Det är inte lika viktigt att uppdatera med nytt innehåll, men det beror såklart på vad det är för sajt. Handlar det om bildekaler och är en statisk sajt är det inte lika viktigt som på en nyhetssajt.

3. Få andra att länka till dig

När Google rankar träffar bland sajter går de alltså till stor del på innehåll, men också på hur många som har länkat till sajten och vem som har gjort det. Därför är det viktigt att få folk, leverantörer och kunder till exempel, att textlänka till din sajt.

– Google tycker inte att köpta länkar är något man ska hålla på med, men kan man inte få inlänkning på annat sätt är det ett bra alternativ. Min erfarenhet är att om du som småföretagare bara sitter och väntar på att få länkar så händer inget, säger Michael Wahlgren.

 4. Sätt upp tydliga mål

Har du inte satt upp mål om vad du vill uppnå kan du heller inte utvärdera – och det fina med sökmotoroptimering är att du kan utvärdera allt.

– Fråga dig själv: Vad är en kund värd? Hur mycket kan du betala för din kund? Vill du till exempel ha in fler offertförfrågningar? Eller ordrar som e-handlare? Sätt då upp vad du är beredd på att betala för varje kund eller affär.

5. Utvärdera din statistik

Här kan du använda Google Analytics där du sätter upp dina mål. Kanske har du velat få in tio nya offertförfrågningar i samband med din senaste insats på sökmotoroptimering, till exempel inköp av texter. Då kan du i Google Analytics se hur många förfrågningar som har kommit in via Google. Se helt enkelt om du har tjänat in dina satsade pengar.

– Följ upp och mät, så att du inte handlar i blindo, säger Michael Wahlgren.

wahlgren-pineberry

Michael Wahlgren, VD och grundare av Pineberry AB.