<![CDATA[]]>

Så ser du vad andra skriver om dig

Anders Thoresson

Publicerades: 21 januari, 2014

Vill du hålla koll på nyheter i din bransch? Eller läsa vad andra skriver om dig och ditt företag? Dra nytta av gratistjänster på nätet – och få all information du behöver på bara några sekunder om dagen.
Mängden information på nätet är gigantisk. Det går att hålla sig uppdaterad genom att surfa runt bland favoritsajterna – men det är inte effektivt. Somliga sajter uppdaterar flera gånger om dagen. Precis den artikel som du är intresserad av kanske har försvunnit från sidan när du tittar in.

Läs också: 5 olika sätt att tjäna pengar på din blogg

Andra sajter publicerar nyheter så sällan att du till slut glömmer bort att besöka dem. Då är det bättre att försöka automatisera arbetet så mycket som möjligt så att de intressanta sakerna kommer till dig i stället för tvärtom.

Det finns flera skäl att syssla med omvärldsbevakning:

  • Du kan hålla dig uppdaterad om vad som händer i din nisch.
  • Du kan se vad andra skriver om ditt företag på nätet.
  • Du kan hålla dig uppdaterad om vad dina konkurrenter har på gång.

Oavsett anledning går ofta samma verktyg att använda. Fokus här är på gratistjänster, men det finns en uppsjö av alternativ som kostar pengar och bland annat gör det möjligt att bevaka omnämningar på Twitter och Facebook.

RSS är en teknik som gör det möjligt att prenumerera på nya texter från nättidningar, bloggar och företag. Man kan jämföra tekniken med brevbäraren som ser till att det nya numret av Driva Eget hamnar i din brevlåda. På samma sätt ”flyttar” RSS information från källan (tryckeriet eller webbsidan) till dig (brevlådan eller RSS-läsaren).

Så här använder du RSS i tre steg:

  1. Hitta rätt RSS-läsare
    Du behöver en RSS-läsare. Det är här alla nya rubriker från dina favoritsajter kommer att dyka upp. Fördelen är att du varje morgon bara behöver starta RSS-läsaren för att se vad som hänt sedan sist, i stället för att behöva surfa runt och besöka den ena sajten efter den andra.RSS-läsare finns i många utföranden. Från början var det program som installerades i den egna datorn, men precis som när det gäller mycket annat är molntjänsterna på stark frammarsch.Många tjänster, till exempel Feedly, är möjliga att använda från dator, mobiltelefon eller surfplatta. En text som du markerar som läst på ena stället blir då automatiskt markerad som läst på alla de andra. Registrera dig på feedly.com och lägg den gärna som din startsida.
  2. Börja prenumerera
    Sannolikt har du redan sett RSS-ikonen när du surfat runt på webben, punkten med de två kvartscirklarna. Ofta vit på orange botten. Den betyder att det finns en RSS-prenumeration på webbsidan. Ofta finns den hos nättidningar. På driva-eget.se finns bland annat möjligheten att prenumerera på alla nyhetsartiklar, men också på nya inlägg som tidningens bloggare skriver.Företag erbjuder många gånger möjligheten att prenumerera på nyheter via RSS och de flesta bloggar kan skicka alla nya inlägg på samma sätt.När du hittar en sida med RSS-prenumerationer som du är intresserad av klickar du på ”Add Content” i Feedly. Upp dyker då alla tillgängliga alternativ, och du kan välja de du vill ha.
  3. Håll koll på vad som sägs
    RSS är också till glädje om du vill hålla koll på vad andra skriver om dig och ditt företag. Google Alerts och Twingly är två tjänster där du kan lägga in bevakningar.När någon av de två söktjänsterna hittar en ny webbsida eller ett nytt blogginlägg som nämner ditt företag kommer det att dyka upp i din RSS-prenumeration. Både Google Alerts och Twingly kan också leverera sidorna de hittar via e-post, om du föredrar det.För Twitter och Facebook är det svårare att hitta gratistjänster som automatiserar bevakningen. Men för Twitter finns åtminstone en bra sökmotor, Topsy, som du kan besöka med jämna mellanrum för manuella sökningar. Kanske testa med ditt företagsnamn?

Prenumerera på de senaste nyheterna från driva-eget.se: http://www.driva-eget.se/?feed=nyheter

Uppdaterad 2016-01-22