NätaffärerVi hör om dem titt som tätt – våra nya Youtubestjärnor. Ofta unga med miljonpublik på Youtube. Har du som företagare också funderat på en kanal? Läs tipsen från experten!

I sommar har vi kunnat höra Chalmers-avhopparen Felix Kjellberg i P1:s Sommar. 25 år i höst som under namnet Pewdiepie har miljardpublik på Youtube och drar in miljoner i annonsintäkter.

Många vill ju hamna där. Skapa sin egen pengamaskin med hjälp av Youtube. Kanske har du själv funderat på vad ditt företag kan tillföra på Youtube?

Mediebolaget United Screens är experter på Youtube och hjälper företag att synas där genom annonsering, egna kanaler eller samarbeten.

– Vi ser inga begränsningar i vilka företag som en Youtubekanal skulle passa för, utan det viktigaste är att man som företagare vet vad man vill med sin kanal, säger Nicolin Lillhage, projektledare på United Screens och med en bakgrund från Google och Youtube Sverige där hon arbetade som analytiker.

– Vi tycker att det är roligt att se hur fler och fler företag söker sig till just Youtube, eftersom tittarna redan finns där. Redan idag kan vi se att Youtube har större daglig räckvidd, alltså dagligen når fler tittare, bland den kommersiellt intressanta målgruppen 16-44 år än alla linjära tv-kanaler.

Youtube kan passa extra bra för nystartade företag som vill hålla nere sina kostnader då Youtube är gratis. Ett sätt är att visa sina produkter eller tjänster i videoform på sin webbplats.

Om du vill komma igång med en egen Youtubekanal är första steget att skapa ett Googlekonto.

– Det skaffar du direkt på Youtube.se. Det som kräver mer arbete är det strategiska arbetet med att skapa en tydlig målsättning med din kanal, som inkluderar vad du tror din publik vill se och hur du själv kan skapa innehåll som engagerar dina tittare, säger Nicolin Lillhage.

Du vill ju att dina tittare ska återkomma.

– De flesta stora kanaler som vi arbetar med på Youtube använder sig även av andra sociala medier för att driva trafik till sin kanal, så ta gärna hjälp av din webbplats och andra ställen där du finns för att sprida dina videos, säger Nicolin och fortsätter:

– Sedan är det jätteviktigt att lyssna på dina tittare och ta in feedback. Kommentarsfältet är en ypperlig möjlighet för dig att kommunicera och föra en dialog med dina kunder.

Vilka fällor ska jag passa mig för då?

– Som med alla lyckade marknadsföringssatsningar så gäller det att vara medveten om arbetet som krävs, en “viral” hit händer oftast inte av sig självt, utan det ligger mycket arbete bakom. Så ge därför inte upp för snabbt utan ha tålamod med att bygga din kanal och följare.

Här är Nicolins sex tips för att lyckas på Youtube:

1. Tänk på innehållslöfte!

– Presentera för dina följare vad de kan förvänta sig för material på din kanal. Det kan man till exempel göra genom en kanaltrailer, alltså en reklamfilm för vad tittarna kan vänta sig.

2. Sätt en publiceringsstrategi!

– Hur ofta kommer du att ladda upp innehåll, en gång i veckan eller varannan månad? Var kontinuerlig och realistisk!

3. Ha tålamod och tänk långsiktigt!

– En framgångsrik Youtubekanal byggs inte upp över en natt.

4. Lyssna på dina kunder!

– Använd möjligheten att ha en löpande dialog genom kommentarerna på dina videos.

5. Ta hjälp av experterna!

– Se på de som redan är duktiga på Youtube, kanaler med många tittare kan hjälpa att driva trafik till din kanal.

6. Skapa personligt innehåll!

– Youtube är karaktärsdrivet, så gör innehåll som är personligt och som passar plattformen, exempelvis är kortare videor populärare än längre.