NätaffärerBehöver du hitta nya kunder till din e-handel? Då kanske det är läge att titta utanför landets gränser. Genom att satsa globalt kan svenska småföretag effektiviera sin e-handel, menar experten.

E-handeln växer så det knakar. Enligt en undersökning från eMarketer så handlade 1,6 miljarder människor online förra året, och tillsammans spenderade de nästan 16 biljoner kronor. Undersökningen fann också att en tredjedel av alla nätshoppare köpte produkter från andra länder och man förutspår att e-handeln kommer att nå 222 biljoner kronor till år 2020.

LÄS OCKSÅ: Få besökarna att shoppa på webben

Jonas Breding är Skandinavienchef på PayPal och han delar här med sig av fem tips för svenska småföretag att sälja mer internationellt genom e-handel:

1. Hitta dina målmarknader
Ditt första steg är att lära dig vilka dina internationella kunder är, vad de köper och hur de handlar. 38 procent av näthandlare uppger att de handlar gränsöverskridande eftersom de kan hitta produkter som är svåra att hitta lokalt.

2. Hjälp kunden över mållinjen
Det är vid kassan som de flesta nätshoppare överger sitt köp. De flesta vill betala i sin lokala valuta, och om du inte kan erbjuda ett sådant alternativ för varje marknad så är det viktigt att tillhandahålla en valutaomvandlare, så att kunderna kan se hur stor summan blir.

3. Undersök lokala lagar, tullar och skatter
När du har bestämt dig för var du ska sälja, se till att ta reda på vilka specifika regler som gäller för det landet. Avgifter som din kund kommer behöva betala varierar beroende på land och produkt. Informera dina kunder om eventuella extrautgifter som de kan förväntas betala, så att det inte kommer som en överraskning senare. Om du ska sälja utanför EU bör du utnyttja frihandelsavtal som minskar eller eliminerar avgifter på vissa produkter. Det kanske innebär mer journalföring för dig, men de utökade intäkterna kan vara värt det i slutändan.

4. Erbjud fri frakt
37 procent av nätshoppare säger att fri frakt innebär större sannolikhet att de slutför ett köp. Gör en ordentlig fraktberäkning för varje marknad, för att se om du har möjlighet att erbjuda fri frakt och informera kunden på ett tydligt sätt. Om inte, se till att tillhandahålla en lista på fraktkostnader för varje land.

5. Utnyttja etablerade plattformar
Om du säljer produkter eller tjänster online så finns det flera valmöjligheter för hur du ska komma in på marknaden. Att först utveckla sin egen lösning kan vara kostsamt, speciellt om intäkterna inte redan finns. Etablerade sajter som eBay kan ofta ge dig en bättre räckvidd för en lägre kostnad. De tillåter dig att testa efterfrågan på din produkt innan du investerar pengar för att utveckla din egen sajt.