NätaffärerHouzz är framgångssajten inom hem och inredning där du som småföretagare lätt kan marknadsföra dig och dina tjänster. Marcus Hartwall, Nordenchef på Houzz, coachar företag i att marknadsföra sig via internetplattformar. Han berättar hur du bäst gör.

Sajten Houzz startades 2009 i Kalifornien av det amerikanska paret Tatarko-Cohen som i samband med en husrenovering saknade en sajt där arkitekter, inredare och andra passande företagare fanns samlade.

Läs också: Våga byta karriär mitt i livet – här är fyra tips

De drev Houzz först som ett hobbyprojekt, men sajten växte sig stor och nu har de 35 miljoner unika besökare i månaden och 800 000 företagare har en profil världen över.

I september förra året gjorde man en Sverige-satsning när tidigare Glossybox-grundaren Marcus Hartwall blev ny Nordenchef.
– Intresset har varit helt enormt här, kommenterar han de första månaderna.

Upplägget med Houzz påminner om Facebook. Du som företagare har kostnadsfritt din egen profil och kan bli funnen av kunder som behöver din kompetens. Du kan också på ett lätt sätt interagera, vilket många gör i sajtens forum.

Här är Marcus Hartwalls fyra tips för att lyckas på en sajt som Houzz:

1. Använd bra bilder
– Det är verkligen en viktig faktor. Har du inte bilder av lyckade projekt kan du anlita någon av alla fotografer som också är listade på Houzz.

2. Dokumentera framgångsrika uppdrag
– Det är nyckeln – och inte bara i bilder, utan även i text. Texten bör vara professionell och säljande. Här skiljer vi svenskar oss från utländska företagare. Vi vill inte skryta utan är hellre lite återhållsamma. Men tänk att: ”More is more”. Satsa på att presentera casen och lägg tid på att marknadsföra er.

3. Våga kontakta tidigare kunder för omdömen
– Även här är vi svenskar lite mer försiktiga. Men våga lyft luren och ring tidigare kunder för att få omdömen. De är verkligen superviktiga och ger möjliga affärsmöjligheter. Nyckeln till ett bra sökresultat på Houzz är att få tidigare kunder eller samarbetspartners att ge omdömen. Om du som byggfirma har jobbat med en badrumsexpert – be dem att ge ett omdöme också.

4. Ta kontakt i forum
– I forumen kan du ta direktkontakt med bostadsägare och andra möjliga kunder. Besvara frågor, det skapar många affärstillfällen. Visar du att du är aktiv och behjälplig hjälper det till att få exponering.

Läs också: 5 råd – så tjänar du pengar på Facebook