<![CDATA[]]>

Så hänger du med på trenden

Gustaf Brickman

Publicerades: 25 juli, 2012

Internet är inte längre ett sökfönster på PC:n. Det är ett knapptryck bort på mobilen – dygnet runt. Och där är det apparna som dominerar, inte webbläsaren.

Det finns över en halv miljon appar i App store och de har laddats ner mer än 25 miljarder gånger. Redan sker hälften av alla Facebook-besök i Storbritannien via deras app, som håller på att konkurrera ut Facebook-sajten. Nu säger experterna att den traditionella webbläsarens position är hotad.

– Till en stor del kommer apparna att ersätta den gamla webben. 75-85 procent av tiden vi spenderar på nätet spenderar vi på ett litet antal sajter. Våra favoritsajter. Och där kommer vi i framtiden i stället att gå in på appen, inte på sajten. Det är en utveckling som redan börjat, säger Jean-Jacques Vandenheede, konsumtionsexpert på Nielsen.

Webbläsarens dagar är dock inte helt över, säger han. Vi kommer fortfarande att gå in på webben för en del av de kvarvarande 15-25 procenten av vår ”webb-tid”, men skiftet är tydligt. Tilläggsabonnemangen i Sverige, för att kunna surfa på mobilen eller surfplattan, ökade med 130 procent till 3,2 miljoner förra året. Och tv:n tar nu på riktigt steget in i mobilen – Kristian Luuks nya tv-program ”Luuk who´s talking” är speciellt anpassat för mobilen och webb. På tv kommer det inte att sändas.

– Ju fler smartphones och surfplattor det säljs över världen, desto snabbare kommer utvecklingen att gå. Och just nu är trenden mycket tydlig – det här kommer att förändra internet lika mycket som mobilen förändrade telefonsamtal.

För Sveriges företagare är det här en viktig utveckling, som innebär många nya möjligheter.

– För det första har du som företagare mycket bättre kontroll över vad som händer på en app än på en webbplats. Du kan vara mer kreativ och forma den bättre efter dina kunder.

För det andra innebär appar att du kan kommunicera mer med dina kunder. Du kan lämna meddelanden och push-notiser, och hitta helt nya sätt att prata. Du finns ju i kundernas ficka dygnet runt.

Det är dock inte dags att skrota webbplatsen riktigt än.

– Nej, det är alldeles för tidigt. Du bör dock redan nu börja undersöka och fundera på vad din app skulle kunna innehålla och tillföra. Men om jag säger så här: Appar har bara funnits i fem år – tänk dig hur det kommer att se ut om fem till, avslutar Jean-Jacques Vandenheede.

Läs mer om appar och andra framtidstrender i juni-numret av Driva Eget.