NätaffärerTa butiken till nätet – och tjäna mer. Men det gäller att ta nätsatsningen på allvar och tro inte att den sköter sig själv.
Så här gjorde Fredrik Thorstensson på klädkedjan Johnells – som omsätter sju miljoner kronor redan andra året på nätet.

Näthandeln exploderar och många fysiska butiker inser vikten av att ta klivet till webben. En av dem är Fredrik Thorstensson, delägare i familjeföretaget Johnells, en butikskedja specialiserad på märkeskläder med sex butiker i Sverige.
Företaget grundades 1893 och har i dag fyra delägare. Fredrik är en av dem och ansvarar för nätsatsningen som han drog igång 2010.

– Vi kände att det fanns viktiga marknadsandelar att ta på nätet. Dessutom har vi ett gigantiskt varulager i våra butiker, så med nätet kan vi presentera lagret för en större målgrupp. Webbshoppen ger oss också marknadsföring till butikerna, säger han.

Fredriks största utmaning var att hitta en lösning på att Johnells butiker har olika ägare och olika lager. De valde till slut att lägga e-butiken i ett eget bolag. Sedan gällde det att koppla ihop de olika butikernas lager med webbshoppen – ett omfattande jobb med tanke på de
2 000 produkter som finns på Johnells.se.

– Det tog flera månader att synkronisera och få allt att fungera. I dag när en kund gör en beställning skickas en order till den butik som har bäst varulager på just den produkten. På så sätt blir det en ganska jämn fördelning mellan bland butikerna, säger Fredrik.

Här är hans fem råd för hur du kan tänka när du tar butiken till webben:

  • Ordna bra fraktavtal. Framförallt i modebranschen förutsätter kunderna att det är fri frakt, och då gäller det att man har bra priser.
     
  • Satsa på kundservice. Svara snabbt på mejl och i telefon – det är enormt viktigt och skapar förtroende hos kunderna.
     
  • Uppdatera shoppen. Sajten får inte vara för statisk eftersom många kunder återkommer gång på gång. Varje gång Johnells.se uppdaterar sajten, till exempel genom att byta plats på olika produkter, ökar försäljningen.
     
  • Underlätta för kunden. Det ska gå snabbt att handla – från det att man ser produkten till det att man köper. Det är enormt viktigt.
     
  • Satsa på bra produktbilder. Det är A och O för att kunden ska få en känsla för produkten. Johnells har precis byggt en fotostudio och anställt en fotograf.

Artikeln är ett utdrag ur en längre artikel i Driva Eget.