NätaffärerFolk följer hellre dig än ditt företag. Så bygg ditt företag kring dig som person och vinn trovärdighet och en lojal kundkrets. 

Människor har i alla tider blickat mot sina idoler för att inspireras kring allt från vad de ska ha på sig till hur de ska leva sina liv. Idag kan de ännu enklare möta sina idoler direkt i mobilen, via till exempel bloggar och Instagram.

Tre exempel på dagens superstjärnor är artisten Taylor Swift, tv-kändisen Kendall Jenner och modellen Gigi Hadid – alla kompisar med varandra som till stor del använder Instagram för att bygga sina varumärken. Tillsammans har de 138 miljoner följare på Instagram – och driver mångmiljonföretag.

Som företagare finns det mycket att lära av de nya sociala medier-kändisarna, eller ”social media influencers” som de kallas. Den viktigaste lärdomen är att – där det fungerar – bygga ditt företag kring dig som person.

Fördelarna är flera: Folk vill hellre följa dig än ditt företag, du får högre trovärdighet hos kunderna och du får en trogen publik som gillar vad du står för.

Här är tre råd för det:

  1. Lyft fram dig själv. Göm dig inte bakom ett företagsnamn utan fronta företaget själv, med bra bilder som du lyfter på din sajt och i andra kanaler. Låtsas inte vara stor – tryck på fördelarna med att vara liten.
  2. Välj din nisch. Bestäm dig för vad du vill bidra med till andra – och i vilka kanaler. Är det inspiration på Instagram eller Pinterest om du driver en inredningsfirma? Webbtips i ett nyhetsbrev om du jobbar som it-konsult? Välj en eller två kanaler och satsa där.
  3. Ta draghjälp av andra. Gå ihop med andra profiler inom ditt gebit precis som superstjärnorna här ovan. Sprid varandras material och pusha varandra.