<![CDATA[Foto: Istock]]>

Så använder du film för att sälja mer

Ebba Arnborg

Publicerades: 7 juni, 2016

Nå ut med ditt budskap och sälj mer genom att använda film. Låter det svårt? Inte alls! Så här gör du.

I dag är Youtube världens näst största sökmotor. Samtidigt är rörlig bild ett bra sätt att visa upp dina produkter, tjänster och arbetsplats.
– Genom att börja arbeta med video har ni möjligheten att på ett nytt och engagerat sätt berätta er historia, skriver Mynewsdesk, Nordens ledande plattform för digital PR i en guide de har sammanställt kring att komma igång med rörlig bild.

Dessutom sprids film lätt i sociala medier, och ökar engagemanget i de kanalerna. Vilket gör det lättare för dig både att nå nya kunder och knyta dina befintliga tätare till dig.
– Ofta är det även enklare för kollegor eller andra influencers att ta till sig och att dela videoklipp vidare i sina nätverk, skriver Mynewsdesk.

Och när nästan alla springer runt med en mobil i fickan som fungerar utmärkt att göra korta filmer med finns det inte längre några ursäkter att inte testa mediet.

Här har vi sammanställt de bästa tipsen från Mynewsdesks guide:

1. Gör det enkelt

Glöm proffsutrustning och långa avancerade filmer med flera klipp. Börja filma med din telefon: Varför inte en kund som testar en produkt, en anställd som delar med sig av råd inom er bransch eller VD:n som håller en presentation? Lägg upp på er webbplats, i era sociala medier-kanaler eller i ett nyhetsbrev.
– Ofta är det steget att våga testa första gången som är svårast att komma över. Börja arbeta med korta, enkla klipp, skriver Mynewsdesk.

När du vill börja göra det mer avancerat så lär dig att klippa i telefonen, med till exempel appen iMovie.

Läs mer: Så lyckas du som företagare på Youtube

2. Mät resultatet

Sätt tydliga mål på vad ni vill åstadkomma med er video: Kanske vill ni få fler följare eller ett visst antal som delar och kommenterar på sociala medier, eller vill ni öka er försäljning? Följ sedan upp hur det går genom att analysera den statistik som ni har tillgång till.

3. Kom ihåg ljudet

Fokusera inte bara på hur filmen ser ut – utan också hur den låter.
– Ljud är viktigare än bild, undvik att göra talfilm vid bullriga miljöer. Det är mer ”okej” att se en sämre film än att inte höra något.

4. Våga testa dig fram

För att lyckas gäller det att prova många olika sätt, utvärdera och göra mer av det som fungerar – men skippa det som inte gör det.
– Vi säger det ofta men det krävs att upprepa, våga testa, testa och testa igen. På så sätt får du reda på vad som fungerar och vad du kan tänkas lägga mer eller mindre tid på.

Läs mer: Så skapades Youtubesuccén med Van Damme 

Här är förslag på filmer du kan göra:

  • Kundcase – filma en kund som berättar hur er produkt/tjänst har hjälpt dem.
  • Employer branding – presentera anställda eller arbetsplatsen.
  • Produktlansering – visa nya produkter eller tjänster.
  • Instruktionsvideo – visa hur er produkt/tjänst fungerar på ett mer kreativt sätt.
  • Mingelfilm – filma på olika event ni besöker eller arrangerar.