NätaffärerI Sverige görs dagligen omkring 50 miljoner sökningar på Google och bakom varje googling finns en potentiell kund. Guldläge för dig – om du lyckas synas.

Bygger du en sajt med bra struktur, tydliga produktkategorier och unikt innehåll har du möjlighet att få mycket relevant trafik från Google, säger Michael Wahlgren, grundare av SEO-byrån Pineberry och författare till böcker om sökmotoroptimering (SEO) och Adwords.

Det är ingen hemlighet att Google älskar text, påpekar han, och ju mer du satsar på eget innehåll desto bättre chanser har du att lyckas med din SEO.

– Väljer du tvärtemot att enbart förlita dig på produkttexter från dina leverantörer, som dina konkurrenter också använder, minskar dina möjligheter att lyckas på Google avsevärt, säger Michael

Som e-handlare kommer du behöva jobba med betydligt fler sökord än vanliga sajter, eftersom alla dina produkter och kategorier är relevanta att synas på.

– De bästa sökorden brukar vara dina viktigaste produktkategorier, så se först till att alla kategorisidor (både huvud- och underkategorier) har en relevant text. Därefter ger du dig i kast med produktsidorna. Har du tiotusentals produkter kan detta kännas som en övermäktig uppgift, börja i så fall med dina 100 viktigaste produkter.

Adwords då? Jo, att annonsera på Google är generellt bra för de flesta e-handlare, menar Michael och råder dig att testa under några månader och utvärdera om det är lönsamt.

– Undantaget är om du säljer något helt nytt som det inte finns någon efterfrågan på ännu. För då finns det inte heller någon som googlar efter dina produkter.

Förutom vanliga söknätverkskampanjer kan du satsa på Google Shoppingannonser som syns med bild och pris när någon googlar efter en produkt som du erbjuder.

– Dessa annonser är många gånger de mest lönsamma för e-handlare, då den som googlar är nära ett köp. De fungerar till stor del som en prisjämförelsetjänst likt Prisjakt, så för att lyckas är det en förutsättning att dina priser är konkurrenskraftiga.

Det går inte på förhand går att veta vilka annonser som kommer att fungera bäst, menar Michael, utan det handlar om att testa sig fram.

– Som e-handlare med många produkter innebär det många olika annonser att testa. Ett mödosamt men samtidigt lönsamt arbete. Ett tips är att låta tre annonser tävla mot varandra på varje sökord och sedan regelbundet byta ut den sämsta mot en ny.