NätaffärerPlatsdata hjälper dig att hålla koll på hur dina kunder befinner sig, vilket kan vara viktigt för dig som driver butik, hotell eller annan verksamhet där du är beroende av dina fysiska besökare. Så här jobbar du med det på rätt sätt.

Daniel Melkersson, VD PinToMe

Foto: Pressbild

Enligt Daniel Melkersson, VD för PinMeTo som hjälper företag med just platsdata, kan du dra nytta av det i marknadsföringen av ditt företag.
– Om du till exempel har en Facebook-sida med platsdata i form av rätt adress så kan folk ”checka in” när de besöker ditt ställe och på så sätt marknadsföra ditt företag när de visar andra att de har besökt dig.

Du kan också ta del av diskussioner om vad de tyckte om besöket, liksom eventuella bilder de har tagit.

Har du däremot ingen platsdata kan inte kunderna dela din plats, eller så lägger de själva till information som du inte har kontroll över, menar Daniel Melkersson.

Hans första råd är därför att se efter hur det ser ut idag. Sök på ditt företag och/eller din plats i sökfältet på Facebook och hittar du ingenting där är det dags att sätta upp en Facebooksida.
– Om folk redan har angett information, kanske felaktig sådan, kan du gå ut och ”claima” att det är du som ”äger” nämnda platser. Sök på: ”How do I claim” på Facebook, tipsar Daniel Melkersson.

På Facebook kan du även ”mercha”, alltså ena det som skrivs eller sägs om dig och ditt företag. Då kan du få hela dialogen in i ditt befintliga Facebook-flöde. Facebook har manualer även för det.
– En del företag har ordning och reda på detta, men det är extremt många som inte har det.

Ett annat tips är att registrera dig på Google Maps med din adress, så syns du om möjliga kunder googlar efter dig eller din tjänst.

Självklart kommer även utmaningen att någon kan skriva negativt om till exempel din butik, ditt café eller ditt hotell.
– Om någon är missnöjd och skriver det så är mitt råd att alltid svara, säger Daniel Melkersson.

Artikel uppdaterad: 2015-03-30.