Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så ökar du försäljningen i din webbshop – eller hemsida

3 juni, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
nils-engvall

Foto: Foto: Pressbild

Hur ska du få kunden att klicka hem saker från just din webbshop? Eller vilja anlita dig genom ett besök på din webbplats? Nils Engvall på webbyrån Wasabi Web i Uppsala ger här fem vinnande råd.1. Ha ett tydligt mål med din webb!

– Fråga dig: Vad är det huvudsakliga målet med webbplatsen eller webbshopen? Detta låter kanske larvigt självklart. Men det är faktiskt den allra viktigaste aspekten med din webbplats som är viktig att reda ut innan man börjar någon annanstans, säger Nils Engvall på Wasabi Web.

– Vad är det du faktiskt vill få folk att göra på webbplatsen?
 Är det att köpa en fysisk produkt? Eller att få till en mötesförfrågan så att du kan göra ditt sälj då?

– Red ut hur du ska kunna tjäna pengar - och när målet är definierat blir allt plötsligt mycket enklare när du ska paketera webbplatsen och jobba med dina budskap. Då kan du helt enkelt bara fråga dig: Gynnar det här vårt slutgiltiga syfte?

2. Tänk på kunden!

– Hur ser din kund ut? Vem ska du sälja till?
 Vi tror att det är minst lika viktigt att inte bara definiera VAD som är målet med webbplatsen utan också definiera VEM det är vi vill som ska utföra det här målet. Och hur ser din kunds beslutsprocess ut?

– Vet vi till exempel att kunden för just din verksamhet är extremt priskänslig och rädd för att saker ska kosta pengar - det är då vi ska lista tydliga kundlöften, som: “Prisgaranti” eller “Självklart är första mötet kostnadsfritt!”

3. Låt tidigare kunder berätta om varför du är bra!

– Visst är det jättebra att ha tydliga försäljningsargument i dina texter på webbplatsen som berättar om varför din verksamhet är så bra. Men det finns också en anledning till varför “mun till mun”-metoden är den äldsta typen av marknadsföring som faktiskt fortfarande funkar allra bäst.

– Låt dina tidigare kunder berätta om hur bra du var på att leverera, i stället för att du själv gör det. Detta ska du gärna visa upp redan på första sidan – där du presenterar er verksamhet och varför man ska anlita just er för sitt behov.

4. Använd första sidan rätt!

– På webben pratar vi ofta om vad som syns på “first fold”, alltså det som visas direkt när du landar på en webbplats utan att du behöver scrolla. Här ska du direkt berätta:
  1. Vart har kunden kommit
  2. Vad kan man få hjälp med
  3. Varför är det just dig/er man ska vända sig till – välj ut det unika
  4. Och absolut viktigast: Ge möjlighet för kunder att snabbt komma i kontakt med er på olika sätt som telefon eller mejl

– Om kunden sedan scrollar ned kan man hitta saker som vad tidigare kunder säger och få mer information om ert tjänsteutbud. Men gör det direkt enkelt för kunden och visa den information som krävs för att generera ett snabbt beslut.

5. Underlätta alltid för kunden!

– Se till att det är en så låg tröskel som möjligt för kunden att utföra målet på webbplatsen. Gör det inte svårare än vad det behöver vara!

– Här visar vi hur man med enkla medel kan minska kundbortfallet vid steget innan kassan genom en före- och efterbild:

wasabiweb-forewasabiweb-efter
  • Rödmarkerat pris (rea-signal!)
  • Tydlig köp-knapp som fångar blicken
  • Tydliga löften som “60 dagars öppet köp” och att kunden kan få delbetala

– Du kan mycket enkelt tappa en kund om denna information inte syns tydligt i samband med att kunden ska genomföra köpet. Varför inte besvara alla eventuella funderingar som kunden kan tänkas ha – innan den hinner ångra sig?

– Ett annat bra sätt är att bara be kunden skriva in sitt personnummer vid köpet och automatiskt hämta upp adressuppgifter från Skatteverket. Då går det mycket snabbare för kunderna – och de är närmare ett köp.

– Om du vill ha till ett möte med kunden, så be bara om kundens telefonnummer, så ringer du själv upp kunden och ansträngningen för kunden blir mindre.

Uppdaterad 2015-10-16.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.