NätaffärerHur ska du få kunden att klicka hem saker från just din webbshop? Eller vilja anlita dig genom ett besök på din webbplats? Nils Engvall på webbyrån Wasabi Web i Uppsala ger här fem vinnande råd.

1. Ha ett tydligt mål med din webb!

– Fråga dig: Vad är det huvudsakliga målet med webbplatsen eller webbshopen? Detta låter kanske larvigt självklart. Men det är faktiskt den allra viktigaste aspekten med din webbplats som är viktig att reda ut innan man börjar någon annanstans, säger Nils Engvall på Wasabi Web.

– Vad är det du faktiskt vill få folk att göra på webbplatsen?
 Är det att köpa en fysisk produkt? Eller att få till en mötesförfrågan så att du kan göra ditt sälj då?

– Red ut hur du ska kunna tjäna pengar – och när målet är definierat blir allt plötsligt mycket enklare när du ska paketera webbplatsen och jobba med dina budskap. Då kan du helt enkelt bara fråga dig: Gynnar det här vårt slutgiltiga syfte?

2. Tänk på kunden!

– Hur ser din kund ut? Vem ska du sälja till?
 Vi tror att det är minst lika viktigt att inte bara definiera VAD som är målet med webbplatsen utan också definiera VEM det är vi vill som ska utföra det här målet. Och hur ser din kunds beslutsprocess ut?

– Vet vi till exempel att kunden för just din verksamhet är extremt priskänslig och rädd för att saker ska kosta pengar – det är då vi ska lista tydliga kundlöften, som: “Prisgaranti” eller “Självklart är första mötet kostnadsfritt!”

3. Låt tidigare kunder berätta om varför du är bra!

– Visst är det jättebra att ha tydliga försäljningsargument i dina texter på webbplatsen som berättar om varför din verksamhet är så bra. Men det finns också en anledning till varför “mun till mun”-metoden är den äldsta typen av marknadsföring som faktiskt fortfarande funkar allra bäst.

– Låt dina tidigare kunder berätta om hur bra du var på att leverera, i stället för att du själv gör det. Detta ska du gärna visa upp redan på första sidan – där du presenterar er verksamhet och varför man ska anlita just er för sitt behov.

4. Använd första sidan rätt!

– På webben pratar vi ofta om vad som syns på “first fold”, alltså det som visas direkt när du landar på en webbplats utan att du behöver scrolla. Här ska du direkt berätta:

  1. Vart har kunden kommit
  2. Vad kan man få hjälp med
  3. Varför är det just dig/er man ska vända sig till – välj ut det unika
  4. Och absolut viktigast: Ge möjlighet för kunder att snabbt komma i kontakt med er på olika sätt som telefon eller mejl

– Om kunden sedan scrollar ned kan man hitta saker som vad tidigare kunder säger och få mer information om ert tjänsteutbud. Men gör det direkt enkelt för kunden och visa den information som krävs för att generera ett snabbt beslut.

5. Underlätta alltid för kunden!

– Se till att det är en så låg tröskel som möjligt för kunden att utföra målet på webbplatsen. Gör det inte svårare än vad det behöver vara!

– Här visar vi hur man med enkla medel kan minska kundbortfallet vid steget innan kassan genom en före- och efterbild:

wasabiweb-forewasabiweb-efter

  • Rödmarkerat pris (rea-signal!)
  • Tydlig köp-knapp som fångar blicken
  • Tydliga löften som “60 dagars öppet köp” och att kunden kan få delbetala

– Du kan mycket enkelt tappa en kund om denna information inte syns tydligt i samband med att kunden ska genomföra köpet. Varför inte besvara alla eventuella funderingar som kunden kan tänkas ha – innan den hinner ångra sig?

– Ett annat bra sätt är att bara be kunden skriva in sitt personnummer vid köpet och automatiskt hämta upp adressuppgifter från Skatteverket. Då går det mycket snabbare för kunderna – och de är närmare ett köp.

– Om du vill ha till ett möte med kunden, så be bara om kundens telefonnummer, så ringer du själv upp kunden och ansträngningen för kunden blir mindre.

Uppdaterad 2015-10-16.