NätaffärerHar du som rådgivande konsult svårt att nå ut till dina kunder? Behovet av terapi och coaching är stort i Sverige men få vet vart man ska vända sig. Det har ett gäng entreprenörer hittat en lösning på.

Janna Jarlman behövde få tag i en ledarskapscoach men visste inte vart hon skulle vända sig. Samtidigt letade hennes vän Tove Toll efter en karriärscoach.

– Vi insåg att det var lättare att köpa ett par skor på nätet än rådgivningstjänster som förmedlas i realtid. De digitala lösningar som fanns var komplicerade och saknade mycket av det vi letade efter, berättar Janna.

Janna och Tove teamade upp med utvecklaren Solen Oliviéro-Naturel och tillsammans startade de företaget Competencer som erbjuder en digital plattform för tjänster online. Alla har gått på Handelshögskolan i Stockholm men har olika arbetslivserfarenheter från online, startups, management consulting och produktutveckling.

– Vår utgångspunkt var att samla allt på ett ställe och på så sätt göra det enkelt att köpa och sälja rådgivningstjänster online.

Competencer är en one-stop-shop för småföretagare att sälja rådgivningstjänster inom livsstil, hälsa och personlig utveckling.

– Plattformen gör det enklare att erbjuda distansmöten eftersom man hanterar både bokningar och betalningar på samma ställe. Vi minskar den administrativa bördan för småföretagaren och gör det möjligt att fokusera på just själva rådgivningen.

Rådgivaren registrerar ett konto och skapar en profil där sedan kunderna kan gå in och läsa, boka ett möte och betala. Med hjälp av ny teknologi kan man sedan mötas i ett digitalt “mötesrum”, där klient och rådgivare träffas via live-video, direkt i webbläsaren.

– Vi har dessutom ett enkelt klienthanteringssystem som gör det lättare att följa upp med klienter och ha kontroll över möten som man har haft.

Förutom live-video kan båda parter lägga upp privata anteckningar, chatt-meddelanden, delade dokument och att-göra-listor samtidigt som man pratar. Competencer grundades 2014 och i dagsläget finns det runt 50 rådgivare på plattformen.

–      Vi utvecklar tjänsten hela tiden och under hösten kommer vi arbeta ännu mer med att hjälpa våra rådgivare att stärka sitt digitala erbjudande.

Janna Jarlman och mötesverktyget Competencer