NätaffärerTidigare har mobilen varit ett smart skyltfönster för företagare som vill presentera sina produkter. Nu har den tagit ännu ett steg och blivit första valet även när kunden ska genomföra sina e-handelsköp.

Idag är människors primära kanal för att upptäcka nya produkter mobiltelefonen.

Hela 72 procent söker först upp produkten på mobilen. Det kan jämföras med 48 procent som gör det på sin dator och 27 procent som faktiskt går till en fysisk butik.

LÄS OCKSÅ: Då är det bäst att posta på Instagram

Men tidigare har en majoritet trots det valt att göra sina köp på datorn eller i en butik. Nu har något hänt och det är mobile first som gäller även vid avslut. Förra året kom 53 procent av alla ordrar till e-handel från mobila enheter. Motsvarande siffra för desktop var 47 procent.

– Vi ligger i framkant i Sverige och nu ser vi ett skifte där mobilen tar över som köpkanal, säger Mårten Barkman, Facebooks Nordenchef för små- och medelstora företag.

Varje dag är 5,1 miljoner inne på Facebook bara i Sverige och 94 procent av dem använder mobilen. För den som driver ett mindre företag skapar det både möjligheter och utmaningar.

LÄS OCKSÅ: Hitta nya kunder på Instagram

– Om du inte gjort det tidigare så är det hög tid att tänka mobile first. Små företag har aldrig haft bättre förutsättningar att nå ut till sina kunder men samtidigt har konkurrensen hårdnat. Du behöver en medveten strategi för att lyckas, fortsätter Mårten Barkman.

Tre tips för att börja med mobilmarknadsföring:

  1.  Sätta upp en facebooksida för ditt företag.
  2. Annonsera i liten skala och se vilka målgrupper som fungerar och konverterar bäst.
  3. Använd bilder och video i dina annonser som snabbt fångar användarens uppmärksamhet.