NätaffärerSveriges internetekonomi beräknas till skyhöga 205 miljarder kronor. Trots det har bara en av fyra små och medelstora företag handel på nätet. Här är Driva Egets råd för att komma igång.

Undersökningen gjordes av konsultföretaget Boston Consulting Group på uppdrag av Google. Värdet på 205 miljarder kronor uppgår till 6,6 procent av Sveriges BNP – mer än både bygg- och jordbrukssektorn, rapporterar Dagens Industri.

År 2015 tror man att siffran har stigit till 7,8 procent av BNP. Då står e-handeln för över hälften av värdet.

Men många små och medelstora företag missar att ta del av kakan.

– Färre än 25 procent av de svenska små och medelstora företagen erbjuder idag någon form av handel på nätet, trots att det skulle kunna vara en tillväxtmotor, säger Stina Honkamaa, VD för Google i Sverige, till DI.

Hon hänvisar till att 80 procent av de svenska konsumenterna tror att de kommer att handla på nätet det närmaste halvåret.

Samtidigt visar samma undersökning att 65 procent av de företag som är aktiva och säljer varor eller tjänster online har vuxit de tre senaste åren. Hos de som inte är så aktiva på nätet är siffran bara 37 procent.

En annan, ny undersökning från företaget Silentum visar att varannan svensk någon gång har avbrutit ett köp på grund av att det tagit för lång tid att genomföra det.

Vill du komma igång med din e-handel? Läs Driva Egets artiklar om hur du lyckas på nätet. Klicka på länkarna till höger uppe i artikeln. Missa inte dessa tre rådartiklar:

Klicka HÄR för en lista med 25 e-butiker och vad de kostar. 

Klicka HÄR för 12 tips för bättre nätaffärer. 

Klicka HÄR för råd om hur du får fler kunder till din e-butik.