NätaffärerGöteborgsbaserade Avenyfamiljen lanserade i slutet av februari sitt svar på Airbnb´s framgångskoncept. Målet är högt satt. Middagsappen är byggd för en global marknad.

Appen Airdine har betatestats i Göteborg och har redan krattat vägen för hundratals middagar för vanliga privatpersoner i deras hem.

Den 18 februari rullades tjänsten ut i hela landet och enligt vd och medgrundaren Jonas Järvmarker äter hundratals människor varje vecka middag tillsammans tack vare Airdine.

– Vi har någon vecka efter lansering 6 000 nedladdningar av appen, säger Järvmarker, som har lång erfarenhet av att driva restauranger och klubbar i Göteborg och även har en central roll i bolaget bakom Airdine – Avenyfamiljen.

Airdine bygger på att middagsvärdar registrerar sig, lägger upp en meny, ett pris samt en tid och en plats för middagen. Sedan kan andra användare boka in sig. Ett grundkoncept mycket likt framgångssagan Airbnb, fast då med skillnaden att det handlar om mat och inte husrum.

När kom idén?

– Den kom upp i december 2014 på ett seminarium med Richard Branson och Kjell A Nordström. Det var mycket diskussion kring att Sverige ligger i framkant när det gäller nya trender och att många internationella bolag testar nya tjänster här. Det pratades även en del om delningsekonomin vilket ledde till att vi började fundera på hur den skulle se ut för restaurangbranschen och kom fram till en plattform för hemmamiddagar.

Ägarbolaget Avenyfamiljen har under utvecklingen stått för finansieringen. Och enligt Jonas Järvmarker är Airdine inte i behov av att ta in externt kapital för den fortsatta resan.

Så, vad är målet?

– Airdine är byggd för den globala marknaden och det är först när vi når dit som den blir riktigt häftig.

Och vägen dit är spikrak?

– Utmaningen nu är att hitta en enkel, kostnadseffektiv lösning för internationella betalningar men vi hoppas att ha det på plats innan årsskiftet, säger Jonas Järvmarker.

Enligt er hemsida är det en tidsfråga innan ni går ”global”?

– Vi kommer att släppa appen globalt så fort som möjligt och sedan bearbeta land för land för att skapa kännedom och användning av tjänsten. AirDine kommer inte att tjäna några pengar innan vi når ett riktigt stort användarantal så de närmsta 5–10 åren kommer vi endast att ha fokus på tillväxt.

För Airdine är långt från ensamma på marknaden. Störst i Sverige, men i nästan varje land finns en motsvarighet. På sikt finns det bara plats för en, stor spelare, tror Jonas Järvmarker.
– Det finns många därute som kan bygga en bra plattform, men få som är lika bra som oss på att bygga varumärke och hype. Det är där vår absoluta styrka ligger, säger han.