NätaffärerI år fyller Youtube 10 år. 81 procent av alla internetanvändare i Sverige tittar på videotjänsten, varannan gör det varje vecka. YouTube är också världens näst största sökmotor. Häng med där med ditt företag. Så här kan du använda Youtube för din marknadsföring.

Youtube är världens tredje största sajt. Fyra av fem svenska internetanvändare tittar någon gång på film på Youtube, varannan gör det varje vecka, visar statistik från .se. Se till att synas där – och nå kunder.

Att börja lägga upp videoklipp på Youtube är lätt – det enda du behöver är en mobil av typen Iphone eller Android eller en videokamera och ett inspelningsprogram på datorn. Gör sedan så här:

  1. Gå in på youtube.com och klicka på ”logga in”.
  2. Välj sedan att logga in med ditt Google-konto, eller skapa ett om du inte har något.
  3. Klicka på “min kanal” för att skapa en ny kanal.
  4. Lägg till en kanalbild och en beskrivning.
  5. Klicka sedan på ”ladda upp” längst upp på sidan – och ladda upp din film.

Men hur använder du då Youtube för att marknadsföra ditt företag? Här är fyra smarta sätt:

1. Visa upp din produkt
Många klädsajter filmar modeller som går på en catwalk för att man som kund ska se hur kläderna sitter på. Att filma dina produkter gör att kunden kan se hur de ser ut ”live” – inte bara förlita sig på bilder. Trenden att filma produkter har spritt sig till bland annat inredningsbranschen som lägger upp filmer på hur deras möbler ser ut från alla vinklar. Detta är också ett sätt att förstärka färetagets image.

2. Visa upp din tjänst
Om du säljer en tjänst, ta med kameran ut ”på fältet” (eller till kontoret) och visa upp vilka ni är med korta klipp. Då får kunden en personlig relation till dig och dina medarbetare, i stället för att bara läsa en presentation på hemsidan.

3. Bygg din expert-roll
Ladda upp filmer där du delar med dig av tips och inspiration inom ditt område. Försök vara konkret och kortfattad. På så sätt bygger du ditt varumärke som expert.

4. Sprid dina klipp
Filmerna kan du sedan ha både på din egen hemsida och Youtube – kom då ihåg att ha tydliga länkar till din egen hemsida, eller kontaktinformation till dig. Dela också upp dem i dina sociala kanaler, lägg en länk längst ner i ett mejl, och varför inte skicka din tipsfilmer till media som kan vara intresserad av att skriva om tipsen?

Här är tre tips för att nå ut med din film:

1. Satsa på humor – eller wow-effekt
För att skapa en film som många vill dela gäller det att sticka ut. Men har du inte budget eller tid så välj ett annat spår. Läs här hur Volvo gjorde sin succéfilm med Van Damme.

2. Gör filmer om sådant människor söker efter
Se till att det ämne filmen handlar om har en intresserad publik, då behöver du inte trycka ut dina filmer utan besökarna hittar till dem.

3. Gör det lätt att hitta
Skriv korta konkreta rubriker med de relevanta sökorden för filmen. Se även till att sökmotoroptimera din beskrivning av filmen. På så sätt ökar chanserna att den hittas och att den även dyker upp i Googles sökresultat. Läs hur du lyckas med sökordsoptimering här.