NätaffärerFinns ditt företag inte på Facebook är det dags att logga in. Lär dig av storföretagen, som själva är aktiva på Facebook och Twitter, hur du gör med hjälp av fem lärdomar.

SAS, Ericsson, SEB och Hennes & Mauritz har en sak gemensamt vad gäller marknadsföring. De använder alla sociala medier som Facebook och Twitter för att kommunicera med sina kunder.

Men även du som småföretagare kan utnyttja de sociala medierna genom att lära dig av höjdarna. När Driva Eget undersöker storföretagens mediemönster går det att utläsa fem  användningsområden. Dessa fem sätt kan du som småföretagare också använda sociala medier till:

1. Du kan informera
Hennes & Mauritz, som har över 3 miljoner fans på Facebook, är ett av de stora företag som använder sajten för att informera om nya butiksöppningar och erbjudanden. Varje gång de postar ett erbjudande dyker det upp på deras fans egna Facebook-sidor. Men se upp för att posta för mycket reklam, för ofta. Det kan irritera dina kunder.

2. Du kan ge kundservice
SAS, som har över 36 000 fans på sin Facebook-sida, använder den till att informera och svara på frågor från resenärer. När askmolnet skapade flygkaos tidigare i år strömmade fansen till sajten.
- Vi har märkt att kunderna har mest behov av hjälp innan resan. De vill veta hur mycket bagage de får ha med sig, vilka priser som gäller för barnbiljetter och vilka avgångar som finns, säger Christina Ericsson som är online-ansvarig på SAS, till SvD.

3. Du kan kommunicera internt
Scania, som har 1 884 fans på Facebook, använder sajten för att informera sina egna förare om nyheter och för att de ska kunna kommunicera med varandra.

4. Du kan locka nya medarbetare
ABB och Atlas Copco använder båda sina Facebooksidor och Twitterkonton för att hitta ny personal.
–På Twitter har vi två konton där vi riktar oss till jobbsökande. Ett där anställda skriver om sin arbetsdag, vi byter skribent veckovis. Tanken är att folk ska få insyn i de olika yrkesrollerna i ABB. På det andra kontot lägger vi ut jobbannonser, säger Rolf Lindström som är ansvarig för marknadsföring på ABB.

5. Du kan använda humor
Tyvärr är storföretagen sämre på att själva göra roliga fan-sidor på Facebook – de skapas i stället av Facebookanvändarna själva. Ett exempel är Facebook-sidan ”Ge ICA-Jerry fast anställning” som har nästan 27 000 fans och som syftar till en av karaktärerna i ICAs reklamfilmer. Ett annat exempel är Ikea som med sidan ”I would love to play hide and seek in Ikea” har mer än 145 000 fans. Lärdomen är att både små och stora företag inte ska vara rädda för att använda humor som ett sätt att interagera och locka kunder via de sociala medierna.

 

 

Ny på Facebook? Läs Driva Egets guide till hur ditt företag syns på sajten.

Gå med i Driva Egets Facebook-grupp och hitta nya kunder till ditt företag. Skriv en kort presentation vem du är så att andra kan hitta dig också. Läs även här om Driva Egets kick-off för dig som småföretagare den 8 september.