NätaffärerSveriges radio har över en miljon följare i sina olika Facebook-kanaler. Under Musikhjälpen nådde bara det programmets Facebook-postningar 1,9 miljoner unika användare – på en vecka. Nyckeln är en sociala medier-strategi som även du kan lära av.

Det är inte bara på Facebook Sverige Radio är stora, de finns även i allt från Vine, Youtube, Snapchat till Instagram. Framgångarna de skördat beror på ett gediget strategijobb. Det berättade Yasmine el Rafie, Sveriges radios utvecklingsredaktör för sociala medier, på årets Webbdagar i Stockholm som pågår just nu. 

Ett år la Sveriges Radio ner på att ta fram en handbok i sociala medier som delades ut till alla anställda. Riktlinjerna i den är att vara lyhörd, ödmjuk, transparent och ärlig, inte minst inför kritik.
– Vi tänkte att vi skulle ta fram en manual, men det blev en tryckt bok på 130 sidor, berättade Yasmine.

Det kan verka ironiskt att skriva om sociala medier i tryckt format, men det var ett genidrag enligt Yasmine:
– Den har varit jätteuppskattad, du kan ha den på skrivbordet och lätt bläddra i den. Det är mer tyngd i en bok fortfarande.

Även du som småföretagare kan tjäna på att ta dig tid och tänka igenom hur du använder sociala kanaler.
– Jag tror att alla organisationer vinner på att ha ett tydligt och enhetligt förhållningssätt till sociala medier, sa Yasmine.

Men du behöver självklart inte trycka upp en tjock handbok.
– Börja med att göra en handlingsplan, så blir ert arbete mer konkret. Och bestäm vem som gör vad, utse en ansvarig, rådde Yasmine.

Bestäm i din handlingsplan:

Men hur bestämmer man vad man ska göra i sociala medier? För en dialog med dina kunder, råder Yasmine:
– Jobba med er publik. Lyssna på dem så berättar de var de finns och vad de vill ha. Jobbar du med ditt community så kommer också spridningen.

Inspireras också av vad andra har gjort som har fungerat. Varför inte snegla i SR:s handbok som du hittar här?
– Vi letade exempel på konkreta framgångar både hos oss och andra. Hur vi till exempel sparat tid, eller ökat förtroendet för organisationen, sa Yasmine.

Sedan gäller det såklart att mäta och se vad som fungerar. Exempelvis med hjälp av Google analytics. Läs en grundkurs i det verktyget här.

Glöm inte bort att fundera över hur ni ska hantera eventuella konflikter. På SR finns både checklistor och ABC för olika situationer som kan uppstå.

Fira framgångar för att behålla motivationen. På SR delas en sociala medier-tårta ut en gång i månaden till någon som gjort något extra bra.
– Den symboliska tårtan har blivit en prestigegrej att skryta med, berättade Yasmine.

Ett annat tips är att inte bara sprida innehåll som länkar vidare till sin egen hemsida utan se de sociala kanalerna som ett ytterligare ben, och att vårda kundkontakterna. SR lägger exempelvis ofta ut hela små intervjuer.
– Vi vet hur man paketerar innehåll så att det blir uppskattat. Vi jobbar med engagemang. Dessutom svarar vi på alla kommentarer i sociala medier, sa Yasmine.

Slutligen slog Yasmine fast att det krävs tid att bli framgångsrik i sociala medier:
– Det kräver resurser. Man måste ge för att få.