NätaffärerSvårt att hinna gå till vårdcentralen? Orolig för smitta i väntrummet? Långt till närmaste läkare? Det vill gänget bakom KRY råd bot på – och har startat Sveriges första digitala vårdcentral.

Mobil hälsa är en växande miljardbransch. Det handlar om att dra nytta av dagens digitala verktyg för att hjälpa människor att må bättre. Något grundarna av KRY hakat på. Med deras plattform kan patienter träffa läkare direkt i sin webbläsare eller app, via videomöten.
– Vi vill förbättra tillgängligheten inom vården, och göra det möjligt att få kontakt med läkare utan att behöva lämna hemmet eller jobbet, säger Josefin Landgård, vd och en av grundarna av KRY.

Bakom sajten och appen står förutom Josefin även Fredrik Jung-Abbou, Johannes Schildt och Joachim Hedenius. De menar att även en traditionell sektor som vården tjänar på att anamma webbens möjligheter.
– Vården behöver digitaliseras precis som många andra sektorer som redan genomgått stora förändringar. Digitala verktyg som KRY är en förutsättning för att kunna förbättra vården. Vi svarar till exempel på behov vad det gäller tillgänglighet, vård på patientens villkor och kostnadseffektivare vårdproduktion, säger Josefin.

De verkar vara något på spåren. Sedan lanseringen i mars förra året har KRY utsetts både till årets hetaste start-up av Internetworld och fått Peje Emilssons Entreprenörspris.
– Mottagandet har varit otroligt positivt. Vi låter alla patienter ge feedback efter mötet och det är verkligen fantastiskt vilka betyg och skriftliga omdömen vi får, säger Josefin.

Kry fungerar som privatvård och ett läkarbesök kostar 299 kronor för patienten. Men nu är flera landsting nyfikna på att göra plattformen till en del av det offentliga vårdutbudet. Jönköpings läns landsting har tecknat kontrakt som gör det möjligt för deras invånare att träffa läkare via KRY till samma kostnad som ett besök på den vanliga vårdcentralen.
– Det finns flera liknande samarbeten på gång både med landsting och vårdgivare. Stockholms läns landsting kör en pilot med oss nu där de som är listade på fyra av deras vårdcentraler kan träffa sin vårdgivare via KRY, berättar Josefin.

För att boka en kvarts videosamtal, eller få en drop-in tid, loggar man in på KRY med bank-id och beskriver sina symptom. KRY har öppet vardagar klockan 7 till 21 samt dagtid på helger. Patienten kan få en diagnos direkt, e-recept och remiss om det behövs. Det går bra att boka tid för sina barn. Men tjänsten passar inte alla krämpor.
– Vi har i samråd med läkare satt upp riktlinjer för vilka besvär vi behandlar på Kry. Det beror på att diagnos och behandling via video inte fungerar för till exempel ett brutet ben eftersom det ju kräver en fysisk undersökning. Men för exempelvis utslag, feber, urinvägsinfektioner och många återbesök går det bra, säger Josefin.

Affärsmodellen går ut på att ta betalt av patienterna som använder tjänsten eller av vårdgivare per konsultation de genomför via plattformen.
– Vi säljer även abonnemang till företag som kan se till att deras anställda alltid kan utnyttja KRY utan kostnad, säger Josefin.

 Vad tror du är nyckeln till er framgång?
– Bra timing och ett superbra team.

Kan du ge några tips till andra småföretagare?
– Välj dina medgrundare med omsorg.
– Var opportunistisk och se vart det tar dig.
– Bygg minimum viable product och iterera snabbt. Det handlar om att försöka bygga ditt erbjudande/din tjänst/din produkt så snabbt och billigt som möjligt, självklart på ett kvalitativt och skalbart sätt, för att se hur det tas emot, få feedback och sedan förbättra kontinuerligt. Detta i motsats till att planera under väldigt lång tid, bygga den ultimata och komplexa “slutprodukten” – som sedan kanske ingen vill köpa eller använda.