NätaffärerNäthandeln och googlandet ökar på de nordiska mobilerna, visar en undersökning från sökbolaget Iprospect. 24 procent har nätshoppat från mobilen det senaste halvåret. 

Fler än någonsin har en smartphone i sin ägo och är ofta online via dessa. Google är den dominerande sökmotorn att synas på, men Facebook är också en viktig plats . 30 procent av konsumenterna använder Facebook dagligen via sin smartphone.

Undersökningen visar också att 28 procent av konsumenterna upplever att företagens webbplatser inte är anpassade för smartphones. Det är därför viktigt att företagen fokuserar på att mobilanpassa sina webbplatser för att inte riskera att göra sina konsumenter missnöjda.

– Här handlar det för alla som ännu inte tagit steget mot att ha en mobilanpassad sajt att hänga med utvecklingen för att inte riskera att förlora konsumenten på vägen, säger Patrik Gamryd, VD på iProspect Sverige.

Ännu en viktig sak för företagen att tänka på är hur otåliga konsumenterna är. Hälften av konsumenterna läser max fyra sökresultat i listan på Google innan de antingen klickar på ett av dem eller gör en ny sökning.