NätaffärerVill du nå utomlands med din e-handel? Då behöver du vara säker på att din sajt fungerar för de operativsystem, webbläsare och enheter olika länder föredrar. Se vilka det är här!

Många e-handelsföretag kan teoretiskt sett ha kunder i hela världen. Men det finns en del saker att tänka på.

Förutom saker som skatter, moms, kommunikationsmöjligheter, fakturalagar och frakt gäller det att din sajt passar alla länders sätt att surfa. Det vill säga att den tekniskt fungerar i den typ av operativsystem, webbläsare och enhet som är vanligast i det landet – eftersom dessa läser kod lite olika – inte bara utgå från att alla surfar som vi gör i Sverige.

LÄS OCKSÅ: Deras företag växte med raketfart

E-handelsföretaget ShopAlike.se har undersökt nästan 80 miljoner av sina e-handelskunder i 13 olika europeiska länder. Och hittat både likheter och skillnader.

Operativsystem på datorgrafik

Vilken typ av dator man har styr oftast vilket operativsystem man har. Det vanligaste i alla länder är Windows (alltså PC). Sverige är faktiskt landet med näst minst Windowsanvändare (71 procent) – bara underträffade av Danmark med 66 procent. I Tjeckien Polen, Ungern och Slovakien finns däremot flest användare: mellan 94 och 96 procent använder Windows.

Det näst vanligaste operativsystemet i Europa är Mac OS. Men jämfört med i Sverige är det många färre som använder det i alla länder i Europa – förutom i Danmark där det är fler.

LÄS OCKSÅ: 5 snabba steg till en egen webbutik

Det tredje vanligaste operativsystemet är Linux, som används av mellan 1-1,5 procent i alla länder, förutom i Sverige där 2,7 procent använder det och i Slovakien där 0,3 procent använder det.

Operativsystem på telefon

Vad för typ av telefon man använder (Android eller iPhone) varierar mer mellan länderna än typ av dator. I Sverige är det överlägset iPhone som gäller. Hela 71 procent använder iOS.

Det är Android som föredras i Italien, Nederländerna, Tjeckien, Spanien, Ungern, Polen och Slovakien.

I Österrike, Finland Tyskland och Frankrike är det nästan lika många som använder iOS och Android.

Webbläsare

För inte många år sedan var Explorer den webbläsare som så gott som alla använde. Nu har trenden skiftat. Den nye favoriten är Google Chrome. Lite över 50 procent av alla konsumenter på Shopalike.se surfade med den. Den näst vanligaste webbläsaren i Europa är Firefox.

Men även här fanns variationer mellan länder. Mest sticker Österrike och Tyskland ut, här är det bara 29 respektive 26 procent som surfar med Chrome. Istället är Firefox vanligast.

Även i Polen är Firefox poppis och används av nästan 40 procent av konsumenterna. Även om Chrome fortfarande är populärast.

Först på tredje plats bland mest använda webbläsarna i Europa kommer alltså Explorer, men den används ändå av mellan 8 och 29 procent (flest användare har den i Österrike).

Webbläsaren Safari används av så varierande som mellan 2 och 22 procent av de europeiska konsumenterna. Flest användare har den i Danmark (22 procent) och Sverige (15 procent), minst antal använder webbläsaren i Spanien, Tjeckien, Ungern, Polen och Slovakien.

Jämfört med Sverige är alltså Safari mindre vanligt i resten av Europa men Firefox mer vanligt.

Här intill kan du titta närmare på statistiken för olika länder.

LÄS OCKSÅ: Chatta med en robot