NätaffärerDe stor elektronikkedjorna har det tufft, och Onoff har just gått i konkurs. Små uppstickare kan då slå sig fram med nya koncept och bättre service – som Jakob Alsaidaly med Satvision.

När storbolaget började sälja digital-TV-boxar slog de nästan ut småföretagaren Jakob. Men han vann tillbaka dem genom att ge personlig service och höja priserna. Hans företag, Satvision Scandinavia i Haninge, som säljer digital-TV-produkter på nätet, har nu nominerats till Driva Egets David mot Goliat-priset.

Sedan 2007 har han byggt upp företaget till att omsätta nästan 5 miljoner.

– Många tror att det är en stor organisation bakom men jag gör allt själv. Jag svarar på frågor, fixar reklamationer, importerar och skickar varor och sköter ekonomi.

Själv kom han till Sverige från Irak med bara en resväska och fick börja om på nytt med två tomma händer.

Snabbt drog han igång en sida som sålde mobiltelefoner och digital-TV-boxar, främst Dreambox. Men miljardbolaget NetOnNet började plötsligt sälja denna box.

– Jag märkte direkt hur försäljningen blev mindre och mindre. Det var så illa att jag ett tag var nära på att lägga ner.

Som tur var höll han ut – och fortsatte satsa stenhårt på personlig telefonservice. Han hjälpte både sina egna kunder och de som köpt från konkurrenten men som behövde tillbehör. Ryktet om Satvision spred sig – och kunderna började långsamt bli fler.

Dessutom gjorde Jakob en annan drastisk åtgärd: Han höjde sina priser:

– Det finns många kopior och folk blir misstänksamma om priset är för lågt. Vi säljer bara original, aldrig kopior. Därför förstod jag att det inte fick skilja för mycket i pris från jättarna.

Trots prishöjningen hade han tillräckligt med marginal att lägga sig några kronor under NetOnNets priser på jämförelsesajter.

– Dessutom konkurrerade jag med service och kunskap, vilket jag fortsatt med än idag. Är en produkt trasig skickar jag en ny samma dag, i stället för att kunden ska få vänta i flera veckor.

Idag tycker Jakob att det är en fördel att vara liten på marknaden. Och det verkar kunderna tycka också – på fyra år har han mångdubblat sin omsättning.

Nominering:
Företaget Satvision Scandinavia, som specialiserat sig på att sälja satellitmottagar, gör allt för att kunden ska känna sig trygg med sina inköp. Ägaren Jakob konkurrerar mot jättarna med snabb service och kunskap. Det gör att kunder som handlar hos konkurrenten börja vända sig hit också, och flera rekommenderar Satvision på nätet. Det senaste året har omsättningen ökat med nästan 700 000 kr. Jakob Alsaidaly jobbar ensam mot de stora. Är han en David mot Goliat?

Läs mer om företaget här.

Nu har vi stängt för nomineringar till David-mot-Goliat-priset – men missa inte prisutdelningen på Eget Företag-mässan i Älvsjö oktober 2011. Läs mer om de nominerade här.