NätaffärerVarannan svensk har avbrutit ett nätköp för att sajten varit för krånglig eller för att det tagit för lång tid, visar en ny undersökning. Se här om din hemsida överensstämmer med expertens råd.

Undersökningen, som kommer från företaget Silentum, visar att så mycket som 61 procent av kvinnorna och 52 procent av männen någon gång har avbrutit ett köp på nätet på grund av att de inte orkade vänta.

På de webbsidor där beställningen fullföljts har 94 procent av de tillfrågade i undersökningen upplevt servicen som ganska eller mycket god.

Studien visar också att 71 procent av svenskarna tycker att kundservicen på nätet är bra. Men nästan en tredjedel uppger att servicen varit dålig eller ganska dålig då de sökt kundsupport via telefon för ett nätköp de gjort.

Enligt Annika Meyer på reklambyrån Silvermayer i Göteborg gäller det att du anpassar sidan efter dina besökare.

- Tänk att hemsidans förstasida ska vara som en telefonväxel. Ringer jag till Volvo vill jag inte veta att företaget grundades 1927, jag vill ha tag på en speciell person, säger hon.

Hur bra är din hemsida? Läs Annika Meyers bästa råd om hur du gör en bra hemsida och se om du uppfyller dem här.