NätaffärerI år kommer den svenska e-handeln att omsätta 31 miljarder kronor, en ökning med 13 procent sedan förra året. Allra bäst gick det för sport- och fritidsbranschen, som ökade sin omsättning med 29 procent.

Det är Posten, svensk Distanshandel och HUI Research som tar fram e-barometern, som mäter läget i den svenska e-handeln. Näthandeln har ökat sin del av den totala deltaljhandeln från 4,2 till 5,5 procent, och i rapporten anges flera skäl till ökningen:

  • Butiken på nätet är alltid öppen vilket gör att det är enkelt att handla.
  • Varorna levereras snabbt.
  • Skulle köpet bli fel är det lätt att returnera varorna.
  • Allt fler leveranser sker dessutom med hjälp av brevbäraren direkt till hem till mottagaren brevlåda, vilket gör e-handelsköpet ännu enklare och bekvämare för konsumenten.

De snabbast växande branscherna är sport och fritid samt möbler och heminredning. Men även hemelektronik, den allra största branschen, växte med över 13 procent för tredje kvartalet i rad.

Sammantaget ökade 6 av 7 e-handelsföretag sin omsättning under årets första kvartal.