NätaffärerHannah Sjöström är tidigare Metrochef och nu företagaren som nischat in sig på hållbara skönhetsprodukter. Hon är också högaktuell med boken Naturligt snygg – som du kan vinna! (TÄVLING AVSLUTAD!)

Hannah, hur beskriver du nya boken?
– En praktisk guide till hur man gör en grön utväxling av sina skönhetsprodukter, inspiration till ett mer hållbart badrumsskåp och så en del allmänna skönhetstips. Men det är kanske också en sammanfattning av över 2 000 bloggposter, haha!

När kände du att du ville gå över till naturliga produkter?
– Jag var featurechef på Metro för cirka åtta år sedan och då bestämde vi att ha med hållbara nyheter i tidningen varje vecka. Jag blev själv lite nyfiken på det där med ekologisk hudvård, besökte en ekologisk frisör och det hon berättade om vad som faktiskt åker ut i våra avlopp, och in i våra kroppar fick mig att verkligen fundera. Jag gillar dessutom utmaningar, så jag bestämde mig för att göra en grön skönhetsdetox. Det var otroligt spännande och roligt!

När insåg du att du även kunde göra affärer på din kunskap?
– Som bloggare kan man ju göra affärer genom att ta betalt för inlägg, men jag har aldrig arbetat på det viset. Det var när tre av mina dåvarande kollegor på Spoon, där vi alla arbetade då, föreslog en webbshop som jag kom på att det skulle vara en superservice till mina läsare. Den absolut vanligaste frågan jag får är vilka produkter jag rekommenderar och var man ska köpa det.

Läs mer: Lyckas som ekofrisör

Från början var du ensam bloggare på naturligtsnygg.se – nu är ni ett helt team: Varför en satsning just nu?
– Hållbarhetsfrågor är mer aktuella än någonsin och vi kände att vi ville bredda sajten så att det inte enbart är skönhetsfokus. Jag var tidigare publisher på Metro Mode och där genomförde jag samma förändring; breddade sajten från enbart mode till “fashionable lifestyle” och det var då publiken kom. Jag tänker att “sustainable lifestyle” är precis vad många letar efter och sedan är det kul att få kollegor!

Ni har alltså en webbshop kopplad till sajten, så att läsarna smidigt också kan bli kunder, hur länge har ni haft det så?
– Det var lite mer än två år sedan som mina dåvarande kollegor föreslog webbshopen. Vi visste väl inte riktigt hur det skulle gå, men många mindre ekologiska webbshopar saknar trafik, vilket jag hade. Och eftersom hållbara skönhetsprodukter inte är supertillgängliga trodde vi nog att vi skulle kunna sälja. Och det gjorde vi, trots att min blogg och själva shopen satt på två olika url:er, dock länkade. Sedan i mars är sajt och shop på samma url och man kan röra sig sömlöst mellan handel och content. Idén att koppla ihop riktigt content – alltså inte bara basic info om en produkt – med en handel fungerar riktigt bra.

Läs mer: Så lyckas du med ekologiska produkter 

Hur ser ditt företagande ut annars?
– Vi är fyra personer som driver hela bolaget och har olika ansvarsområden. Vi är alla projektledare, arbetar agilt och kan lägga 50 procent av vår tid på detta. Resterande tid konsultar vi enskilt inom content marketing, digital marknadsföring och digital strategi.

Tips till andra företagare som jobbar eller vill jobba inom din nisch?
– Det vi gör är ju inbound marketing, och då kommer man inte undan att göra research på sin målgrupp. Och att matcha rätt content mot den målgruppen så att den konverterar. Och detta kan man sedan boosta med massor av saker som ”look & feel” på sajten, rätt sortiment, snabb service – det gäller ju att skapa ett begär, säger Hannah.

Om du som läsare får begär efter hennes nya bok Naturligt snygg så har du chansen att vinna ett av tre ex! (TÄVLING AVSLUTAD!)

Tävla så här:

Skriv i en kommentar hur mycket du tänker på – eller inte – kring vilka produkter som du använder. Använder du produkter med naturliga ämnen och varför? Skriv också ditt namn och mejladress, så att vi har möjlighet att nå dig. Om du inte vill ange din mejladress, mejla till vår webbredaktör hej@majastina.se – skriv ”Naturligt snygg” i ämnesraden. Du kan också kommentera på vår Facebooksida, Instagram eller Twitter.

Tävla senast den 10 juni 2016, därefter dras tre vinnare. (TÄVLING AVSLUTAD!)