<![CDATA[]]>

Google och Facebook allt vanligare verktyg för företagare

Gustaf Brickman

Publicerades: 3 april, 2012

Företag gör fler och djupare bakgrundskontroller på sina anställda. Bara det senaste året har 38 procent av företagen ökat sina kontroller inför en anställning. I dag kollar fyra av tio upp de jobbsökande på Google eller Facebook.

En undersökning från Stockholms Handelskammare har tittat på hur Sveriges företag samlar information om arbetssökande. Och trenden är tydlig, enligt Stockholms Handelskammare.

”Omfattningen av bakgrundskontrollerna ökar. Företagen anstränger sig för att undvika felrekryteringar och att skaffa god information om dem som söker ett jobb.”

40 procent av företagen letar information på Facebook och Google för att bedöma de arbetssökande. Det är en stor ökning från 2008, då bara 10 procent gjorde detsamma.

Här är de vanligaste sätten att kolla upp sina framtida kollegor:

Referenser: ca 95 procent
Tidigare anställningar: ca 90 procent
Utbildningshistorik: ca 70 procent
Internet, genom ex. Google: ca 40 procent
Twitter, Facebook, bloggar: ca 20 procent
Brottdomar och stämningar: ca 20 procent
Hälsokontroller: ca 20 procent.

Många av Sveriges företag skulle också vilja kolla upp de arbetssökande än mer. Nästan 40 procent av arbetsgivarna skulle vilja undersöka frånvarohistorik från Försäkringskassan. Och 30 procent anger att de skulle vilja genomföra alkohol- och drogtester.