<![CDATA[Star Stable erövrar världen. ]]>

Från 0 till 132 miljoner på 4 år

Samuel Karlsson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 14 december, 2017

Det finns tre saker du inte ska göra om du vill lyckas med dataspel: Satsa på tjejer, rikta in dig på PC och strunta i mobilen. Star Stable gjorde alla fel – och träffade helt rätt.

Det är inte helt enkelt att få en intervju med Taina Malén som är global marknadsdirektör för Star Stable. Hon har fullt upp med resor och möten men efter flera försök lyckas vi få ett samtal med henne när hon sitter i bilen på väg till ett flyg från Arlanda. Hon ska till USA, en av företagets viktigaste marknader.

– Vi har alltid tänkt globalt. Att vi sitter i Sverige är för att utvecklarna satt här. Redan från start var målsättningen att sikta på den globala marknaden, säger hon.

Taina Malén

Taina Malén.

Star Stable är ett så kallat MMORPG (Massively multiplayer online role-playing game) där spelarna kan rida runt på hästar på en fiktiv ö och utföra olika uppdrag, samtidigt som de interagerar med varandra.

– Det är lite som Harry Potter möter Sims. Äventyrsdelen är minst lika viktig som hästdelen. Idag har vi lika mycket text i vår story som Sagan om Ringen.

Varje vecka släpps nytt innehåll och runt om i världen sitter spelsugna tjejer och väntar på att få ta del av de nya äventyren. Star Stable har över 500 000 unika spelare i månaden och 10 miljoner registrerade. Man har lyckats fånga något av en bortglömd målgrupp i spelbranschen när man satsade på unga tjejer.

– Egentligen var det målgruppen som hittade oss. Det fanns en tidigare version på CD-rom och användarna skapade en väldigt aktiv community på nätet. Några utvecklare av originalspelet fick upp ögonen för intresset och de bestämde sig för att utveckla ett spel för PC online.

På drygt fyra år har företaget gått från noll till en omsättning på 132 miljoner under 2016, och den snabba tillväxttakten fortsätter. Inledningsvis tog man in lite kapital från några en handfull finansiärer men efter det har man vuxit organiskt.

– Vår målsättning är att fortsätta växa och fokuserar på våra huvudmarknader. När jag började på Star Stable var vi drygt 20 anställda, idag är vi närmare 100. Vår kundtjänst kan hantera 13 olika språk och antalet fortsätter öka hela tiden.

Marknadsföringen av spelet sköts till stor del av användarna själva samt digital marknadsföring. Communityn använder alla sociala kanaler och det finns miljontals filmer på Youtube där de delar med sig av olika spelsekvenser.

– För oss har word to mouth varit oerhört viktigt för att nå ut till nya användare. Spelarna är våra bästa ambassadörer.

Star Stable har hittills valt bort att satsa på själva spelet på mobilen. Man har en app där användarna kan kommunicera med varandra, men själva spelet är helt inriktat på PC.

– Det var många som var skeptiska när vi drog igång och vi gjorde tre stora no, no för att vara ett spelföretag. Vi satsade på unga tjejer, satsade på PC och valde bort mobilen. Men det gör att vi är unika. Det finns ingen blueprint att kopiera; det är vi som är originalet i vår målgrupp.

När spelet lanserades möttes var det många som var positiva till att man satsade på unga tjejer men det fanns även kritiska röster.

– Vi faktiskt en del negativa skriverier i svensk media för att vi inte riktade in oss mot både killar och tjejer, vilket var lite märkligt. I länder som USA lyfte man i stället fram att vi vågade satsa på tjejer. Nu är det vår absolut viktigaste marknad.

Taina rekryterades till Star Stable för snart fyra år sedan och hon har bland annat bidragit till att lyfta visionen ”empowering girls”.

– Vi måste våga ta den här positionen. Vi gått mot strömmen och nu har vi en unik produkt som sticker ut från mängden.

Tidigare har Taina jobbat i nöjesindustrin och har alltid jobbat i mansdominerad miljö där ofta kvinnor har svårt att få konkurrera på lika villkor. Inte minst i techbranschen.

– Det är säkert sant, men jag har inte upplevt det som ett hinder att vara kvinna. Det är vetenskapligt bevisat att en blandad miljö skapar bästa förutsättningarna för ett företag att växa, men det tar tid att förändra förutfattade meningar och mönster.

På Star Stable har man redan från start varit angelägna om att få en jämlik fördelning av män och kvinnor på olika positioner i företaget.

– Vi ska absolut gå i bräschen för att ge kvinnor samma villkor och förutsättningar som män. Idag är vi 56 procent kvinnor som jobbar i företaget och det känns ganska självklart eftersom vi riktar in oss mot unga tjejer.

Vår intervju lider mot sitt slut och Taina har kommit fram till Arlanda för att ta flyget till USA. Ännu en resa för att bygga vidare på Star Stables globala succé. Det känns som ”The sky is the limit” för företaget som vågar gå mot strömmen.