NätaffärerNu kommer Facebook med fem uppdateringar som ska underlätta för småförtagare att göra bättre affärer på webben. Med enklare verktyg och nya möjligheter till uppföljning blir det möjligt att växla upp till en global marknad.

Facebook är idag den självklara mobila lösningen för många småföretagare med sina 65 miljoner sidor och 8 miljoner profiler på Instagram. Av dem är fem miljoner annonsörer på Facebook. Nu lanserar man fem uppdateringar som ska göra plattformarna ännu mer användbara för småföretagarna att nå ut med sitt budskap.

Läs också: Så blir du viral med Facebook

– Idag finns ett informationsöverflöd på webben och det har blivit allt svårare att nå fram i bruset. Vi vill hjälpa småföretagen att bli framgångsrika fb2med att nå ut på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt, säger Mårten Barkman som är ansvarige för Facebooks kundsegment med inriktning mot små och medelstora företag i norden.

Han nämner Fritidsfabriken med säte i Jönköping som ett tydligt exempel där Facebook har kunnat bidra till att företaget skalat upp från en blygsam verksamhet som startade i ägarnas garage.

Läs också: Det funkar bäst i Facebookannonsering

– De började i liten skala men kunde med enkla medel hitta nya kunder och producenter med hjälp av Facebook och idag jobbar de på en global marknad långt från garaget i Jönköping, fortsätter Mårten.

Uppdateringarna som nu lanseras på Facebooks plattformar syftar till att förbättra och förenkla annonshanteringen samt öka företagens möjlighet att nå ut globalt.

 Fem nyheter från Facebook:

1. Ads manager app
Med den nya Ads manager appen kan du se hur annonser för dina sidor presterar. Du kan exempelvis få en ögonblicksbild av ditt annonskonto och det är möjligt att jämföra innevarande vecka med föregående vecka. Du kan växla mellan dina konton och sidor och appen rekommenderar åtgärder som du kan vidta för att öka annonsresultatet.

 2. Mobile studio
Med Mobile studio erbjuder Facebook enkla tips och verktyg som underlättar för småföretagarna att bli mer kreativa med sina annonser.

 3. Blueprint eLearning-kurser
Kurserna som visar hur småföretagare kan lära sig de bästa metoderna för att lyckas med sin reklam på Facebooks plattformar är inget nytt. Men nu kommer fler kurser och på tio olika språk.

 4. Bättre kommunikation med kunder
Nu lanseras också en enda inkorg för att hantera all kommunikation över Facebook, Messenger och Instagram. Det har tidigare varit möjligt på mobilen genom Pages manager appen men i och med den nya uppdateringen blir den tillgänglig även i datorn.

5. Hitta nya kunder
Med den nya uppdateringen är det lättare att köra globala kampanjer och du får större möjligheter att rikta in annonserna till speciella målgrupper i olika länder. Du kan också identifiera och lägga till en ”tvillingmålgrupp” i ett nytt land som motsvarar en viktig målgrupp du redan bearbetat i ett annat land.