NätaffärerNu förändrar Facebook användarnas nyhetsflöden. Mer av vänners uppdateringar ska synas högre upp i flödet. Så här påverkas du som företag – och så undviker du att tappa trafik.

I ett pressmeddelande på tisdagskvällen släppte Facebook nyheten att de nu förändrar användarnas nyhetsflöde.

Innehåll som postats direkt av vänner ska hamna högre upp i nyhetsflödet, medan innehåll där vänner kommenterat eller gillat andra poster (som företag, nyheter och sidor) hamnar längre ner.

Förändringen kommer troligtvis att påverka företags och varumärkens synlighet.
— Betydelsen av de här ändringarna för hur du når ut på din sida kommer att variera beroende på dina följare och hur du publicerar inlägg. I vissa fall så kan räckvidden och delningen av dina inlägg minska, skriver Max Eulenstein och Lauren Scissors på Facebooks nyhetsblogg.

jimmyjakobsson

Jimmy Jakobsson, vd Ingager

Det Facebook vill åstadkomma med förändringarna är att flödet för varje användare ska bli relevantare och personligare, och att användare inte ska missa inlägg från nära och kära, menar Jimmy Jakobsson vd på facebookbyrån Ingager.
– Om det händer något i en närståendes liv så vill Facebook att man ska se det, säger han.

Men, påpekar Jimmy Jakobsson, många uppskattar företag och vill ha kontakt med dem.
– Om du fortsätter att vara relevant och skapa bra innehåll så kommer du att synas men du måste arbeta med ditt innehåll och skapa sådant som folk gillar, kommenterar och delar, säger han.

Han menar att du måste tänka vad dina uppdateringar har för värde för dina fans. Ditt innehåll kan inte bara vara annonser. Tänker du bara vad du vill nå ut med och inifrån och ut kommer det inte att fungera.
– De sidor som inte lyckas engagera kommer inte synas på alls samma sätt. Men har du en sida som är vettig, värdefull och engagerande kommer inte din organiska räckvidd påverkas särskilt negativt, säger han.

Här är Jimmy Jakobssons tre tips för att nå ut:

Håll koll på din statistik
Kolla under fliken statistik på din facebooksida. Där kan du se vilka inlägg som får bäst räckvidd och engagerar mest – det vill säga får flest klick, gilla-markeringar, kommentar och delningar. Titta in där någon gång i veckan.

Ge följarna innehåll de uppskattar
Sortera siffrorna under statistikfliken på engagemang. Se vad dina följare uppskattar mest – och gör mer av sådant innehåll. Då kan du fortsätta nå ut.

Kombinera med annonsering
Innehållet som dina följare tycker är intressantast kommer säkert fler tycka är intressant. Annonsera det mot en målgrupp som påminner om dina fans. Då kan du rekrytera fler fans, få ökad försäljning och bygga ditt varumärke. För en relativt liten peng får man mycket. Gör man Facebook-marknadsföring på rätt sätt så är den oslagbar i räckvidd både lokalt, nationellt och internationellt.

Läs också: Även Google förändrade tidigare i veckan sitt sökresultat på ett sätt som kan påverka dig som företagare, läs mer här: Se upp! Se här om du drabbas av Googles megaförändring