NätaffärerIvern att hejda skatteplanerare i Europa har gjort att småföretagare som säljer elektroniska tjänster straffas stenhårt.
Gunilla Alnervik på Saveyourday hade förberett allt för en utlandssatsning. Nu har hon inte råd med några kunder i utlandet och har skrivit till EU för att göra dem uppmärksamma på situationen.

Hela digitaliseringen går ut på att de elektroniska tjänsterna blir allt fler. Det ligger liksom i sakens natur.

Här finns många småföretagare som bygger upp företag kring nya idéer. Och konsumenternas vilja att handla direkt över gränserna ökar från år till år.

Så långt är allt fint. Men sedan förra året har regelverket ändrats inom EU.

I stället för att som för andra varor och tjänster debitera moms enligt det regelverk som gäller i det land där säljaren finns, så ska man vid försäljning av just elektroniska tjänster debitera enligt det regelverk som finns i landet där köparen bor.

– Det här är ju för att man ska hindra storföretag som Apple att etablera sig i Luxemburg och andra skatteparadis där det bara är tre procents skatt. Men för oss som är småföretagare blir det här en administration som är helt absurd, säger Gunilla Alnervik.

Hon och hennes kompanjon har tagit fram ett webbaserat planeringsverktyg som de säljer online.

För att kunna göra rätt krävs att deras sajt kan hantera 28 länders olika momssatser. De är 2–3 stycken per land, totalt är det 81 olika momskoder att hålla reda på.

Därutöver ska de redovisa nettoförsäljningen och momsen varje månad enligt en av EU fastställd eurokurs.

Den som tänkt sig en utlandssatsning i Europa får alltså lägga massor av pengar på att bygga om sin sajt, alternativt lägga massor av tid på administration.

Men inte nog med det. Säljaren måste också försäkra sig om att kunden verkligen handlar från det land som han/hon säger sig bo i.

Saveyourday har alltså tvingats bygga om sin hemsida så att kunderna ska kunna klicka i att de bor i Sverige. Därutöver kollar företaget varje kunds IP-adress.

– Men det är ju inte heller något bra system. Vår tjänst är en abonnemangstjänst. Då måste man gå in och förlänga sitt abonnemang emellanåt. Men det funkar inte om kunderna är på tjänsteresa utomlands!

Gunilla har nu lagt ner alla planer på försäljning inom EU. Hon har inte råd helt enkelt.

De hade just byggt om hemsidan så att den skulle bli flerspråkig, när de nya trädde i kraft. Att bygga om igen skulle kosta 2–3 månaders konsultarbete, á 1 000 kronor i timmen.

– Jag vill ju inte heller ha någon skatteflykt, men varför kan man inte ha samma regler för elektroniska tjänster som för andra varor och tjänster? Då får man sälja upp till en viss nivå innan de här momsreglerna slår till. Den nivån är olika i olika länder, men i alla länder utom Rumänien ligger den på minst 35 000 euro om året, säger Gunilla.

Nu har hon skrivit till Sveriges ständiga representant i EU om hur fel det blev när EU i själva verket tänkte hjälpa småföretagarna.

Hon hoppas att reaktionen blev densamma som när hon pratade med en tjänsteman på Skatteverket. Tjänstemannen insåg det absurda i regelverket och ringde upp henne igen och bad henne skriva till ledningen.

Läs Gunillas skrivelse till EU här.