NätaffärerÄven seriösa katalogföretag som Eniro kan använda oseriösa metoder. I samband med att Eniro 2009 började ta betalt av alla som ville synas i tryckta Rosa Sidorna blev Driva Egets expert Anders Nyman bluffakturor uppringd av en av Eniros toppsäljare.

Säljaren påstod att företaget skulle finnas kvar varken på Eniro.se eller hos nummerupplysningen i telefon om inte Anders Nyman betalade 500 kronor för att synas på Rosa Sidorna. Du kan läsa en utskrift HÄR.

Eniros presskontakt bekräftade sedan att inga företag togs bort från Eniro.se eller nummerupplysningen om man tackade nej. Säljaren hade alltså ljugit – och fångats på band. Hans straff blev en reprimand.

Bara i år har Eniro kritiserats flera gånger i media av företagare som fått fakturor för tjänster de inte anser sig ha beställt. Här kan du läsa artiklarna (leder till externa sidor):

Eniro anklagas för blufförsäljning.

Fler vittnar om falska fakturor.

Eniro polisanmält för bedrägeriförsök.

Eniros fakturor fortsätter att uppröra.

 

Artikel uppdaterad 2015-06-24

I Driva Eget nr 5/2011 finns ett reportage om kataloger, både tryckta och på nätet, som undersöker när det kan vara bra att vara med i dem – och när det är bortkastade pengar.