<![CDATA[E-handeln hoppas på dåligt väder. Foto: Getty Images]]>

E-handeln hoppas på ruskväder

Redaktionen

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 29 juni, 2017

Sommar och semester är runt hörnet vilket för många innebär lata dagar i solen. Bra för somliga, sämre för vissa.  Var tredje svensk e-handlare uppger  att de tror på en minskad försäljning under sommarmånaderna och lika många hoppas därför på en kyligare sommar med mycket skyfall för att försäljningen istället ska öka.

Undersökningen besvarades av 554 svenska e-handlare och  genomfördes av betalningstjänsten Payson. De kallar den för e-handelsidikator och de tillfrågade ombads att svara på hur de ser på e-handeln och hur de bedömer att deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna.

Läs också: Satsa på smarta funktioner till din webbshop

Resultatet av undersökningen visar tydligt att ett lågtryck väntar handeln online. Var tredje svarar  att deras försäljning under sommaren sjunker jämfört med resten av året. I hopp om att öka försäljning i e-butikerna önskar var tredje regn och nästan var fjärde hoppas på kyla. Sommaren är därmed ingen höjdpunkt för svenska e-handlare. Istället uppger de att vintern och hösten är de perioder på året som innebär bäst försäljning.

Läs också: Välj rätt e-handlesplattform

Det e-handlarna tror kommer att påverka deras försäljning mest positivt under sommarmånaderna är effektiv marknadsföring och välfungerande kundservice. Något som kan vara utmanande i semestertider.

Även här bekräftas att e-handlarna hoppas på lågtryck i sommar. Så många som en femtedel tror nämligen att dåligt väder kommer att gynna deras tillväxt. De branscher e-handlarna däremot tror kommer att drabbas minst av den uteblivna försäljningen är de som säljer bygg- och sportprodukter. De branscherna förutspås gå starkast under sommaren 2017.

Läs också: Välj rätt betallösning

– Sommarmånaderna innebär ofta ett förändrat konsumentbeteende. Färre planerade köp genomförs och antalet spontana köp ökar då svenskarna låter lusten styra på semestern. Bra väder gör också att fler är ute och njuter av sol och värme, vilket lämnar mindre tid till online-shopping. Samtidigt finns det såklart många butiker som också drar fördel av en sommar med mestadels högtryck, exempelvis de som säljer badkläder och solglasögon, säger Emma Lindgren, Marknadschef på Payson.

Fler svar från undersökningen

Hur mycket stiger din försäljning under sommaren ?

  • 1–10 procent 13 %
  • 11–20 procent 8 %
  • 21–30 procent 6 %
  • 31–40 procent 2 %
  • 41–50 procent 3 %
  • Över 50 procent 5 %
  • Försäljningen ligger på samma nivå 32 %
  • Försäljningen sjunker 32 %

Vad kommer  påverka tillväxten för din e-handel mest negativt under juni, juli och augusti?

  • Att kunderna har semester 34 %
  • Hård konkurrens på marknaden 31 %
  • Ineffektiv/ ingen marknadsföring 26 %
  • Låg efterfrågan för produkt/tjänst 19 %
  • Bra väder i sommar 16 %
  • Dålig utformning och design av sajten 9 %
  • Dåligt väder i sommar 8 %
  • Problem med lagerhållning 6 %
  • Bristande betallösningar 4 %
  • Problem med logistik och leverans 3 %
  • Politiska beslut 2 %
  • Bristande kundservice 1 %
  • Ingenting 3 %
  • Annat 10 %
  • Vet ej 7 %

Vilket väder är bäst för försäljningen under sommaren?

  • Regnigt 34 %
  • Växlande molnighet 28 %
  • Soligt 25 %
  • Kallt 23 %
  • Mulet 18 %
  • Blåsigt 8 %
  • Värmebölja 6 %
  • Hagel 5 %

Branscherna man tror mest på under sommaren:

  • Sport & fritid 28 %
  • Byggvaror 27 %
  • Kläder & skor 12 %
  • Skönhet & hälsa / Livsmedel 8 %
  • Hemelektronik 5 %

E-butikernas tillväxt enligt undersökningen: 
Senaste 3 mån samt kommande 3 mån

  • Mycket stark 2 %, 2 %
  • Stark 22 %, 22 %
  • Svag 38 %, 50 %
  • Ingen tillväxt 32 % 23 %
  • Negativ tillväxt 6 % 3 %

Läs också: 5 snabba steg till din egen webbshop