NätaffärerLotter och korvar i all ära, men att få in pengar till klubbkassan är inte alltid lätt. Det vill grundarna av Guldfemman ändra på. Nu gör deras supporterspel succé.

Martin Magnusson och Kristian Claesson i Kalmar vill modernisera hur sportföreningar tjänar pengar. De har tagit fram online-supporterspel, där föreningarna som marknadsför dem får en del av vinsten. Affärsidén fick de redan när de spelade fotboll ihop under studietiden.

– Vi var trötta på att sälja lotter, strumpor och korvar, vi ville göra något som var roligare. Jag byggde en liten hemsida och mina lagkamrater skrev ut ett gäng enkla säljblad. Vi tjänade 15 000 kronor och succén var ett faktum, berättar Martin Magnusson.

Även om det dröjde tio år för idén att bli verklighet gick det fort när de väl satsade. Från första affärsplanen i februari 2012 tog det ett år till lansering. Martin och Kristian gjorde en marknadsundersökning och träffade klubbar och styrelser för intervjuer. Sedan byggde Martin första versionen av onlinespelet Guldfemman på ungefär ett halvår. 

– När vi väl bestämde oss var det inte så svårt att förverkliga idén, det svåra var att våga ta steget och lämna fasta jobb med bra löner, säger han.

Guldfemman är ett så kallat managerspel; en tävling där du köper fem favoritspelare i din lokala förening och tävlar mot andra supportrar. Nyligen släpptes även appen Säsongstipset, ett verktyg för att hantera 1X2-tips i lag och föreningar.

– Många föreningar kör redan idag sina egna hemmasnickrade tips, men det innebär nästan alltid en administrativ mardröm. Vårt verktyg sköter allt det krångliga, säger Martin.

Redan första året medverkade närmare 100 föreningar. Förra året hade de samarbeten med 180 föreningar och 13 000 användare, i år räknar de med att öka till 300 föreningar och 25 000 användare. Och de omsätter knappt 1,5 miljoner kronor om året. Förutom att dela på intäkterna från försäljningen finns planer på att införa annonsering.

– När man pratar omsättning får man också ha i åtanke att en stor del av försäljningen sker ute i föreningarna och vi tar enbart upp vår andel som omsättning. Vi hade i uppstartsfasen ett ALMI-lån, men det är numera helt återbetalt. Vi har investerat extremt mycket tid och kompromissar fortfarande med våra lönenivåer för att undvika att dra på oss skulder, säger Martin.

Att de grävt där de står och har en bakgrund inom föreningslivet tror Martin är en av framgångsfaktorerna. Liksom att de själva utvecklat och äger tekniken.

– Vi kan vara flexibla och anpassa produkten efter våra kunders önskemål utan att behöva ta konsultomvägen, säger han.

Vad har ni för framtidsplaner?

– Det är så mycket vi vill göra! Guldfemman har enorm potential internationellt. Vi vill utöka med fler sporter och vi vill etablera Säsongstipset ordentligt i Sverige närmsta åren. Sedan finns det fler idéer i röret, men de får vänta lite, säger Martin.

Martins bästa tips till dig som också vill satsa:

Njut av tillvaron som entreprenör
När lönechecken är tunn eller obefintlig (vilket den alltid är i början) är det viktigt att fokusera på friheten. Unna er en lång hotellfrukost, en halvdag eller lite skönt miljöombyte med jämna mellanrum.

Skaffa en mentor
Lär av någon som redan gjort misstagen. Ha ett stående månadsmöte med fast agenda. Ibland behövs någon som hjälper en att lyfta blicken och fokusera på det viktiga.

Good enough!
Personligen min svåraste utmaning. Ibland måste man låta produkten vara, trots småfel och brister. Ibland får man blunda för skavankerna (som man kanske bara ser själv), kavla upp ärmarna och, just det, bara sälja!

Håll koll på kunderna
Investera i ett bra CRM-system redan från första dagen och dokumentera precis all kundkontakt. Ofta kan en till synes obetydlig detalj från ett tidigare samtal hjälpa dig att vinna förtroende.