NätaffärerDet postas 347 222 inlägg i minuten på Twitter. Göteborgsbaserade Pickador vill hjälpa dig få koll på det viktigaste.

Nya appen Pickador hjälper dig få mer relevant innehåll på det sociala nätverket Twitter. Den lär sig vad du är intresserad av och anpassar ditt Twitterflöde därefter.

– Idén uppkom egentligen när vi ville hitta en lösning för att minska den negativitet och det hat som skrivs och sprids på nätet i dag. Vi ville hitta ett enkelt sätt att kunna vara på sociala nätverk och bara få det som är intressant och relevant utan allt det negativa, säger bolagets marknadschef och medgrundare Minna Sandberg.

Appen lanserades i januari och verkar vara någonting på spåren.

– Lanseringen har tagit oss med storm i form av allt det positiva mottagande vi har fått från användare runt om i världen. Vi får massvis med mail där våra användare berättar att de älskar tanken med vår produkt och vilka funktioner och tjänster de gärna vill lägga till, säger Minna.

Läs mer: De skapade plattformen de själva saknade – nu gör den succé  

Bakom Pickador står förutom Minna Sandberg även Ibrahim Jabarkhel, Osman Mirza, Michal Stypa, Hannes Sanberg och Anja Sandberg. Bolaget fick en plats på Chalmers Ventures inkubator i Göteborg vilket även gett en investering på 250 000 kronor, och de vann Chalmers Innovation Startup Camp våren 2015 vilket innebar en resa till Silicon valley.

– Det finns inga ord för att beskriva den mentaliteten, drivet och kunskapen som finns där borta. Några få månader ändrade hela vår bild över hur man bygger, testar, utvecklar, lanserar och marknadsför en applikation, säger Minna.

En lärdom från resan var att fenomenet beta inte finns längre i Silicon Valley. Så fort man har en enklast möjliga gångbara produkt ska den lanseras och sedan utvecklas efterhand. Något som Pickador tagit fasta på, och därför valt att fokusera på Twitter inledningsvis. Men andra sociala medier kan tillkomma i framtiden.

– Vi planerar att utveckla produkten utifrån vad våra användare har för behov. Ser vi att våra användare har önskemål om det, så har vi en plattform som enkelt går att applicera på andra sociala nätverk, säger Minna.

Läs mer: Startup vill revolutionera sättet vi shoppar 

För att få intäkter använder Pickador en affärsmodell de kallar för EUI- Engaged User Incentive.
– Det går ut på att behålla väldigt engagerade användare och sedan tillsammans med våra kunder skapa specifika köpkampanjer med företag som gynnar både oss som företag, vårt syfte – att minska näthat och negativitet – samt våra kunder, säger Minna.

Det kan exempelvis handla om att ens vänner rekommenderar olika prylar eller kläder för en som man kan köpa via appen, och så får Pickador en del av försäljningen.
– Vi tror inte på en dold och påtvingad reklammodell då det inte tillför något värde till våra användare, säger Minna.

Minnas tips till andra småföretagare:

  • Våga tro på att du har det som krävs för att förverkliga dina idéer.
  • Var inte rädd att prata om din idé, du kommer inte att bli bestulen på den.
  • Bygg en superenkel prototyp som gör att du kan testa din idé på marknaden.
  • Det finns oerhört mycket hjälp för entreprenörer i Sverige. Ta kontakt med inkubatorer och rådgivare och utnyttja den kunskapen till fullo.