NätaffärerSom egenföretagare slet de för att hitta uppdrag. Så de skapade Resrc – ”Blocket för konsulter”. Nu förmedlar de konsultuppdrag för miljarder och har utsetts till ett av Sveriges hetaste startups.

Grundarna till Resrc fick idén att skapa en marknadsplats för konsultuppdrag när de själva arbetade som egenföretagare.

– För rekryteringsbranschen finns LinkedIn, för bilbranschen finns Bytbil och för fastighetsbranschen finns Hemnet. Vi såg att en liknande marknadsplats behövdes även för att samla konsultbranschens aktörer, säger Resrc vd Manuel de Verdier.

Han och de övriga grundarna: Daniel Asvelius, Magnus de Verdier, Nils Lager, Jakob Cardell och Benny Silfvergren möttes på Madeo, som vid den tiden var nordens ledande konsultmäklare.

– Så vi är väl medvetna om utmaningarna med att hitta ett konsultuppdrag. Många egenföretagare lägger mellan 10 och 20 timmar per månad på att hitta sitt nästa uppdrag. Omräknat till ett konsultarvode blir det här snabbt ganska stora pengar som man går miste om – och det är det problemet vi vill lösa, berättar Manuel.

Resultatet blev en plattform där konsultköpare och mäklare kan annonsera lediga uppdrag, och där konsulter – enmansföretagare liksom stora konsultbolag – kan lägga bud och erbjuda sina tjänster. I standardutförande är tjänsten gratis för både köpare och säljare. Den som vill ha tillgång till extra uppdrag kan betala 995 kr i månaden för att bli premiummedlem.

– Vår uttalade målsättning är att eliminera ”obeläggningen” inom konsultbranschen, det vill säga den tid en konsult ofrivilligt går utan uppdrag, säger Manuel.

Sedan lanseringen 2013 har bolaget gjort en riktig succéresa. De fick en plats på STINGs acceleratorprogram och utsågs till ett av 2015 års hetaste startups av Internetworld. Antalet bolag som använder tjänsten har växt från 2 500 i början av 2015 till cirka 7 500 i dag. Runt 18 000 uppdrag annonserades ut förra året. Dessutom uppgick värdet på de förmedlade uppdragen under 2015 till runt 15 miljarder kronor.

– Men vi vet också att en stor andel av uppdragen förlängs så totalt sett ligger värdet på över 20miljarder kronor för 2015, säger Manuel.

Han menar att nyckeln till framgången består av flera faktorer.

– Främst är det förstås idén och timing – det blir allt vanligare att konsulter startar eget samtidigt som konsultköparna köper allt mindre på relation och i större utsträckning fokuserar på att hitta den bästa kandidaten.  En annan viktig faktor är så klart teamet – även den bästa av idéer kan misslyckas med fel personer ombord, säger Manuel.

För att växa har Resrc arbetat med sociala nätverk, och idag sker mycket av tillväxten genom att befintliga användare tipsar sina egna kontakter.

– Inledningsvis var vi väldigt aktiva själva för att hålla nere kostnaderna men över tid har vi dragit allt större nytta av de inbyggda marknadsföringsverktyg som många sociala nätverk erbjuder. Vi har också lärt oss att ta till vara på vår egen tid – vi insåg ganska snabbt att personliga möten var fel väg att gå och har istället fokuserat på att nå ut via marknadsföring, säger Manuel.

Bland kunderna finns stora aktörer som bemanningsbolagen Proffice och Poolia, och konsultbolagen Sigma och Combitech. Rådet till andra småföretag för att våga kontakta stora bolag med sin affärsidé är att utgå från hur man kan hjälpa dem.

– All försäljning handlar om att lösa ett problem åt någon – och har man en lösning spelar det inte så stor roll om den som har problemet är en stor eller en liten aktör. I Resrc fall visste vi redan från början att både små och stora aktörer hade en liknande problembild, säger Manuel.

Manuels tips till andra småföretagare:

Våga ändra riktning

Man kan tro att man har en färdig idé som man bara ska implementera, men så är sällan fallet. Det gäller att pröva sin idé om och om igen och hela tiden se vilken del av den som verkligen fungerar. Det är lätt att bli lite ”kär” i hela idén och därmed få på sig skygglappar, vilket är livsfarligt. Samtidigt är det viktigt att fokusera på de delar av idén som ger intäkter här och nu.

Våga säga nej

Det är lätt att hamna i en situation där en potentiell kund erbjuder sig att köpa något som ligger utanför ditt fokusområde. Ofta har man startat sitt företag för att man trodde på en idé och om man går allt för långt bort från den idén kan det bli svårt att ta sig tillbaka.

Kliv utanför ditt eget nätverk

Man kan tro att man har en perfekt grogrund, men det är ofta klokt att expandera sitt nätverk för att få in fler innovationsmottagliga i det.