<![CDATA[De utmanar jättarna inom vården. Foto: Anna Sigvarsson]]>

De sätter fart på vårdens digitalisering

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 20 juni, 2017

De senaste åren har vården på nätet ökat explosionsartat. Tjänster som Kry och Min Doktor har vuxit snabbt. Men några killar i Göteborg tänkte annorlunda. I stället för att göra en vårdcentral på nätet med egna läkare, skapade de en plattform för redan etablerade vårdgivare. Nu växer Visiba Care snabbt.

Johan Gustafsson är inte bara vd på Visiba Group AB, han är pappa också, skulle man kunna säga för att travestera en gammal reklamkampanj. Men i Johans fall spelar det roll. Han har en dotter som är född med ett kromosomfel och de har spenderat oräkneliga timmar hos olika vårdgivare genom åren.

LÄS OCKSÅ: Rösta på årets David mot Goliat-vinnare här

– I december 2013 blev jag kontaktad av två bekanta och började diskutera hur det kom sig att digitala lösningar förenklat så mycket i livet – utom inom vården. Där var det som att allt låg 10–15 år efter, säger han.

De började omvärldsbevaka och insåg att om det inte hände så mycket i Sverige så hände desto mer i USA.

– Vi kom med ett konsumentperspektiv, medan de lösningar som redan fanns skapats ur vårdgivarperspektivet. Vården såg ett stort behov av att digitalisera vårdbehovet, men de tjänster som hade kommit var inte vad vården behövde.

De tjänster som hittills gjort väsen av sig i Sverige, som appen Kry, ses snarare som konkurrenter av landsting och enskilda vårdcentraler, som efterlyste ett verktyg som hjälper dem att leverera sina egna tjänster.

– Så vi ville hjälpa till att förändra den riktiga vården – och hjälpa vården att själv bygga upp sin digitala verksamhet, säger Johan.

I deras produkt möter patienten alltså inte Visiba Care, utan sin egen lokala vårdcentral till exempel.

Att kunna prata med en doktor via videolänk hemifrån är en sak. Men Johan och hans vänner ville inte stanna där.

– Det är också viktigt att få med ett helt vårdflöde, där man inte bara kan beställa tid hos sin läkare utan även automatiskt skickas vidare till provtagningar och tester.

Utifrån situationen på hemmaplan med en dotter som behövde träffa såväl hjärtläkare som ortopeder och logopeder – bland annat – var Johan väl medveten om hur viktigt det är att vårdbesöken flyter på. Och hur mycket tid och energi de kräver – både för att få en tid hos rätt expertis, men också för de fysiska besöken.

2014 hade Johan och hans partners tagit fram en färdig produkt: en plattform som levererar ett gränssnitt som kan bjuda in patienten till möten. Här kan man även boka drop-in-möten och boka en ny tid samt skicka textmeddelanden mellan patient och vårdgivare. Förhoppningen är att kunna minska administrationen för att kunna lägga mer resurser på själva vården.

– Vi hade väldigt höga ambitioner, samtidigt som det var stor osäkerhet – var marknaden redo för det här?

Men oron var obefogad. Om inte marknaden var redo, så blev den det snart i alla fall. Runt årsskiftet 2015/2016 tog försäljningen fart rejält och sedan dess har de ökat med 20 procent per månad.

Det betyder dock inte att de drar in några jättepengar än – trots att de fått storkunder som exempelvis Stockholms läns landsting och SOS International. De är fortfarande i behov av investeringar.

– Man ska vara medveten om att när man bygger upp ett mjukvaruföretag på licensintäkter så tar det ett tag innan det får snurr. Även om vi får ett avtal med en part som har 10 000 anställda, så kanske man börjar väldigt smått, med kanske 40 anställda, för att testa. Så vi har en stor tillväxtfaktor på våra kunder, säger han.

Responsen har varit jättebra och nu ser Johan det som att de driver utvecklingen av produkten i dialog med sina kunder. Och det verkar som om snacket går mellan vårdgivarna runt om i landet.

– Utan tvekan. Vi får förfrågningar flera gånger i veckan. Nu handlar det mest om att kunna ta emot alla och hinna leverera.

Planen är att fortsätta utveckla plattformen så att man framöver kan kunna göra en digital anamnes (sjukdomshistoria) och monitorera hälsodata, det vill säga att till exempel kroniskt sjuka patienter ska kunna ta värden på sig själva och återkommande kunna mata in dem i systemet för att kunna vara med och övervaka sin hälsa bättre, till exempel.

Är du vår ”David” 2017?

Nu pågår en ny omgång av vår tävling David mot Goliat där vi vill premiera små företag som lyckas ta marknadsandelar från jättarna eller med nya smarta infallsvinklar slå storföretagen.

Bland de nominerade väljer vi ut kandidater som lyfts fram på driva-eget.se och i magasinet. Vinnaren som koras på mässan Eget företag i november får en specialdesignad träskulptur av konstnären Signar N Bengtson och pris från sponsorer.

Nominera på: driva-eget.se/davidpriset.