NätaffärerNystartade rekryteringsföretaget Bonsai vill utmana arbetsmarknaden för småjobb. De har nyligen släppt en egen app och före nyår ska de finnas i landets samtliga studentstäder.

David Karlsson, Alexander Kurtsson, Jonas Sharma och Erik Hedegren läser sista året på Chalmers entreprenörsskola i Göteborg. Där såg de att många studenter ofta har tid över till extrajobb. Samtidigt var det krångligt för småföretag att få hjälp med enklare uppdrag. I februari i år lanserade de därför webbplatsen och appen Bonsai.

– Vi har inspirerats av delningsekonomin och har byggt upp tjänsten kring en digital plattform, säger David Karlsson som är en av grundarna.

LÄS MER: Gör som Erik – haka på delningstrenden

Vad kan småföretagare ha för nytta av er?
– Vissa saker är inte effektivt rent organisatoriskt att utföra själv och då kan det vara bra att ge uppdraget till någon annan. Som att skruva ihop IKEA-möbler vid en kontorsflytt eller att göra en företagspresentation i Powerpoint, något som många yngre personer behärskar väldigt väl, säger David Karlsson. Alternativkostnaden genom att lösa det internt är ofta högre än vårt timpris och då kan man fokusera på det värdeskapande istället.

Så här kan det se ut i Bonsais app.

Så här kan det se ut i Bonsais app.

Vad är typiska jobb hos er?
– Den genomsnittliga tiden på de efterfrågade jobben ligger på runt sex timmar och ofta handlar det om enklare saker som bärhjälp, möbelmontering och översättningar. Men en del av våra studenter jobbar med längre projekt inom programmering, CAD och liknande. För ett tag sedan använde ett företag tjänsten som en ren rekryteringssatsning där de betalade oss för att skicka relevanta studenter till dem på intervju. Studenterna fick i sin tur betalt för att gå på jobbintervju.

LÄS MER: LISTA – 10 affärsidéer under 50 000 kronor 

Vad är skillnaden mellan er och till exempel Academic Work?
– Processen går mycket fortare eftersom uppdragen ofta är enkla. Och hos oss kan en småföretagare få hjälp så kort tid som en timme om det behovet finns, säger Erik Hedegren.

Hur går det konkret till när småföretagare vill hitta tillfällig personal?
– Man skapar ett konto hos oss, och fyller i en uppdragsbeskrivning som är medvetet avskalad och enkel, till exempel portkod eller klädkod om jobbet gäller ett event. Studenten kontaktas via vår app och efteråt får man som köpare av tjänsten fylla i en kort recension så att vi internt kan utvärdera personen som utförde uppdraget.

LÄS MER: 5 tips: Gör som Gunnar – delegera rätt

Hur går det för er?
– Det går över förväntan sedan lanseringen i februari, säger David Karlsson. Ett 50-tal studenter per vecka anmäler sig som arbetskraft och vi intervjuar dem via Skype. Många pratar om en flexibel arbetsmarknad och nu riktar vi blickarna även utanför Göteborg och en stor marknad finns förstås i Stockholm. Vi har också fått flera investeringserbjudanden vilket känns som ett kvitto på att vi gör något bra. Vi siktar på fem miljoner i omsättning i år.