<![CDATA[]]>

De gör affär av e-butikerna

Camilla Björkman

Publicerades: 22 december, 2011

Allt fler handlar kläder på nätet, visar en ny undersökning från Svensk Handel. Det har killarna bakom företaget Virtusize tagit fasta på och utvecklat ett ”virtuellt provrum”. Här är deras bästa tips till dig som vill utveckla en webbprodukt.

Nio av tio konsumenter har någon gång handlat på nätet – och siffran växer för varje år. Kläder är något av det som allt fler klickar hem bakom skärmen. Det visar en ny undersökning från Svensk Handel.

Men att handla kläder utan att prova dem först kan ha sina problem. Plagget som kommer hem på posten kan ha helt fel storlek eller passform.

Just det tog de fyra entreprenörerna bakom Virtusize, ett ”virtuellt provrum” på nätet, fasta på. Med deras lösning kan man knappa in måtten från sitt  favoritplagg och se om det plagg man köper kommer att passa eller inte.

– E-butikerna är redan bra på att kommunicera färg, design och skärning. Vi fokuserar enbart på passform och storlek, säger en av de fyra grundarna Peder Stubert.

Idén fick hans kollega Gustaf Tunhammar när han handlade kläder på nätet – men fick hem kläder i fel storlek:

– Då började jag fundera på hur man skulle kunna se om plagget passade innan man beställde det.

Men syftet är inte bara nöjda konsumenter. Virtusize minskar e-handlarnas returer, vilket betyder sparade pengar.

– Det är ett jätteproblem med returer i dag, 20-40 procent av alla kläder skickas tillbaka och den vanligaste anledningen är just storlek och passform. Dessutom missar e-handlarna intäkter för att många konsumenter inte vågar handla kläder på nätet, säger en av grundarna Christopher Wijkström.

Som första kund fick de Nelly.com – Nordens största klädbutik på nätet. Bredvid varje plagg på Nelly.com dyker Virtusize upp som en knapp. Efter att man har mätt sitt favoritplagg jämför applikationen det med plagget man funderar på att köpa – och det är lätt att se om storlek och passform stämmer.

Nu är målet att finnas hos alla klädbutiker på nätet och bli en standard för att prova kläder. Flera webbshopar började använda Virtusize under hösten och de betalar en fast eller rörlig abonnemangskostnad.

– Det enda som har hållit oss tillbaka har varit programmeringen av produkten, säger Erik Ekstrand. Nu är till och med några av världens största webbutiker intresserade av att använda oss och det känns såklart fantastiskt!

Tips när du utvecklar din produkt
Virtusize delar med sig av fyra tips:

  • Sälj in tjänsten först. Virtusize hade bara en demo när de började sälja in den till e-handlarna. ”Först var vi rädda att de skulle ta vår idé men vi hade inget val. Sedan insåg vi att de har andra saker att tänka på, än att fokusera på det här nischade området”, säger Peder.
  • Tänk på tiden. Underskatta inte hur lång tid det tar att utveckla en tjänst och hur mycket det kan kosta.
  • Hitta bra utvecklare. ”Vi hittade våra genom kontakter och genom att sätta upp lappar på KTH”, säger Erik.
  • Planera – och prioritera. Med stora webb- och teknikprojekt är det alltid tusen saker som måste göras. Gör en plan över framtiden och bestäm i vilken ordning allt ska göras.

På bilden: Bakom Virtusize står de fyra entreprenörerna Peder Stubert, Erik Ekstrand, Gustaf Tunhammar, Christopher Wijkström och utvecklare Robert Svensson.

Artikeln är ett utdrag ur ett stort e-handelstema i Driva Eget nr 5/2011.