NätaffärerÄnnu ett modeord – eller? Nej, inte om du vill lyckas med din webbsida. UX-design är städgumman som får besökarna att trivas och stanna kvar på din sida. Louise Josborg, digital designer, ger dig 10 tips för att lyckas. 

Begreppet UX-design eller User Experience Design är inget nytt. Det myntades redan kring 1995 av Apples Don Norman och fokuserar på användarens upplevelse av en produkt eller webbsida. Om du gjort din hemläxa så märker inte besökaren UX-designen. Det bara fungerar. Innehållet och funktionerna går att hitta utan att man behöver fundera.

– Känslan som besökaren får när han eller hon är på din webbplats – det är UX-design. Den positiva känslan när allt flyter som de ska eller känslan av frustration som man upplever när det inte fungerar. Om du lyckas med UX-designen känner sig besökarna välkomna på sidan,  säger Louise Josborg, UX-designer på Kate.

10 frågor för en lyckad UX-design

  1. Vilka behov ska webbsidan fylla? Vill besökarna ta del av information eller köpa något?
  2. Vilka förutsättningar har besökarna? Har de dator eller en mobiltelefon ? Hur är uppkopplingen?
  3. Var befinner de sig besökarna? Sitter de på bussen eller i en stuga ute i skogen?
  4. Vilken potential finns det i målgruppen? Våga tänka stort.
  5. Vilka begrepp och ämnen är allmängiltiga? Undvik att vara kryptisk.
  6. Är flödet logiskt  på webbplatsen?
  7. Vilka effektmål finns för webbplatsen och vilka åtgärder krävs för att uppnå dem?
  8. Vilka rubriker har du i menyraderna? Går det att förenkla?
  9. Har webbsidan en logisk informationsstruktur? Vad väljer du att lägga på startsidan respektive undersidorna?
  10. Har du anpassat texten för “skumläsning”? Använd gärna mellanrubriker, länkar, bilder.