NätaffärerFör företag är behovet av att synas i sociala medier idag stort. Nu har Instagram genomgått en förändring som gynnar dig som företagare. Och du går miste om något om du inte hakar på, menar experten. Läs varför – och hur du gör – här!

Michael Wahlgren.

Michael Wahlgren.

Instagram har tidigare fått kritik för att inte vara tillräckligt anpassat för företag, men har nu tagit ett steg och blivit en del av de sociala medier, likt Facebook, där du kan skapa en företagsprofil för din verksamhet.
- Som företagare går du miste om något om du inte skapar en företagsprofil på Instagram, menar Michael Wahlgren,  vd och grundare av Pineberry som hjälper företag öka sin synlighet på webben.

Det är gratis och erbjuder tre fördelar, menar han:

1. Enklare kontakt med användare
En företagsprofil ger inte bara en större synlighet på sociala medier, det förenklar även interaktion med ditt företag.

Genom att lägga till telefonnummer, e-mailadress och fysisk adress på din företagsprofil på Instagram erbjuds användare andra förutsättningar än tidigare.

Exempelvis kan en restaurang som kanske lägger ut bilder på maträtter från menyn också erbjuda användare vägbeskrivning till restaurangen med ett enkelt knapptryck.

2. Statistik som möjliggör smartare annonsering
Instagrams nya företagsprofil erbjuder tillgång till statistik över dina följare. Innan har du varit beroende av att använda externa verktyg för att få tillgång till sådan information.

Nu kan du enkelt ha koll på när dina följare är som mest aktiva på Instagram och över olika demografiska aspekter, som var de bor samt hur ålders- och könsfördelningen ser ut.

Ett exempel på hur ditt företag kan dra fördel av detta är om du anpassar annonseringen på Instagram efter följarnas aktivitet.

Dessutom kan informationen om följare komma till användning vid kartläggande av målgrupper som står till grund för annonseringen på både Facebook och Instagram.

3. Koll på inläggens popularitet och räckvidd
Statistiken ger även klarhet i hur populära dina inlägg på Instagram är. Det är enkelt att se hur många följare dina inlägg nått ut till och i vilken utsträckning de som sett inlägget har gillat eller kommenterat.

Information som popularitet, räckvidd, kommentarer och gilla-markeringar möjliggör smartare planering av framtida inlägg.

Så här gör du:

Vill du skapa en företagsprofil på Instagram är en förutsättning att du har kopplat ditt Instagram-konto med en företagssida på Facebook. Det är på detta sätt Instagram vet att ditt konto representerar ett företag. För dessa konton visas en notis i Instagram-appen om att det nu finns möjlighet att skapa en företagsprofil. Har du inte fått notisen, kan du testa att uppdatera appen.

Läs också:

asia-instagram