NätaffärerLägg bort alla invändningar – nu måste du på allvar digitalisera ditt företag. Annars kommer det inte att överleva, menar experterna. Den goda nyheten? Det är inte så svårt!

I julas gick butikshandeln i Stockholms innerstad ner, medan e-handeln gick upp. Spotify har slagit ut CD-skivan. Netflix gjorde videouthyrnings-jätten Blockbuster onödig. Tre exempel på fenomenet alla snackar om – digitalisering.

Jonas Hamarberg och Arash Gilan har skrivit boken Get digital or die trying. Och precis så allvarligt är det, menar de.
– Du kan inte ducka. Tar du inte det här på allvar så kommer du att dö ut. Det är en överlevnadsfråga. Det är så pass viktigt. Du kommer att bli omsprungen annars, säger Arash.

Dina kunder lever sina liv i allt större utsträckning online och det måste ditt företag också göra. Från att synas på webben till att utnyttja digitala verktyg i din vardag.

Inom kort kommer allt att genomsyras av ett digitalt tankesätt – och det kommer inte att gå över.
– Det här är ingen IT-bubbla. Jag skulle tro att det har skett radikala förändringar i samhället, bland dina kunder och i din egen organisation om fem år. Visst, är du 60 år och planerar att gå i pension och lägga ner kan du kanske bortse från detta, men har du någon framtids­ambition med din verksamhet måste du satsa. Du har inte råd att inte göra det, säger Jonas.

Låter det missmodigt? Lugn! Digitaliseringen har hittills gett svenska företag flera fördelar, visar en ny rapport från Institutet för näringslivsforskning. Bland annat lösta informations- och kommunikationsproblem, individanpassade varor och tjänster och nya affärsmodeller kring tidigare outnyttjade privata tillgångar (som Uber gjort med bilar och Airbnb med bostäder).

Dessutom kan nu små skillnader i kvalitet och små försprång in på en marknad leda till mycket stora konkurrensfördelar, slår rapporten fast. Det innebär att du som liten har möjligheter att slå omkull även de största företagen. Det här är allt-
­så ett sätt att nå fler kunder och jobba smartare.
– Gör det du alltid har gjort – men dra nytta av de nya verktygen, säger Arash.

Är du till exempel fotterapeut kan det handla om att kunden kan boka tid via din hemsida på ett enkelt sätt. Att du använder molnbaserade CRM-system i stället för Excelark, och att du samlar data kring dina kunder, exempelvis mejladresser för att skicka ett nyhetsbrev.
– Eller förhöj upplevelsen för dem genom att sätta ett virtual reality-kit på dem under behandlingen. Tänk nytt! säger Jonas.

Försök att titta på din verksamhet utifrån med nya ögon. Är du inte själv så digitalt insatt så skaffa en digital mentor, tipsar Jonas:
– Gärna en 18 eller 20-åring. Säg: Utmana mig. Hur skulle du göra? Hur skulle du vilja ha det?

Bli digital

  1. Förädla affären
    Tänk inte att du måste göra allting helt nytt. Det handlar snarare om att du kan dra nytta av de nya möjligheter som finns att jobba snabbare, nå ut till fler, hålla kontakt med dina kunder och förhöja kundupplevelsen.
  2. Testa, analysera, testa igen!
    Se digitaliseringen av ditt företag som en ständigt pågående process. Testa olika grepp, följ upp hur de fungerar och fortsätt med det som går bra men sluta med det som inte leder mot målen.
  3. Skaffa en digital mentor
    Tillhör du inte den digitala generationen så våga erkänna det, och ta hjälp av de som gör det. Bolla idéer med någon yngre, hemma eller i personalen, för att få hjälp att tänka nytt.