<![CDATA[]]>

Butikers stora val: e-butik eller inte?

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 5 april, 2013

Svensk e-handel ökade förra året med 14 procent. Många mindre butiker måste bestämma sig: satsa på nätet eller inte? Pernilla Pariola Johannesson, som äger Uppsalabutiken Lilla Enja, har gjort sitt val.

Enligt den senaste e-barometern, som bland andra Posten står bakom, omsatte e-handeln i Sverige 31,6 miljarder kronor förra året. Många handlar alltså på nätet, men för e-handlare är det inte alltid så lätt.

Lilla Enja började med en fysisk butik för drygt två år sedan, men kände ganska snart att de ville ha en butik på nätet också.
– Främsta syftet var att få ut mindre leverantörer och deras varor till alla. Vi vill att alla, oavsett var de bor, ska ha möjlighet att köpa, säger ägaren Pernilla Pariola Johannesson.

Hon säger att de är i ett uppstartsläge. De vill växa långsamt, men ändå inte för långsamt – de känner sig ändå lite sena med sin nätbutik.
Sommaren 2012 gjorde Lilla Enja en kraftigare satsning på nätbutiken. De valde mellan att helt lägga ned den – eller satsa.

– Det krävs så fruktansvärt mycket tid att hålla på med webbshoppen. Man förstår inte det när man ser en. Och det gäller att synas. Vi vet inte var vi syns bäst, så just nu experimenterar vi oss fram, säger Pernilla Pariola Johannesson.
 

Vi har också satsat: