Facebookpixel hjälper dig få koll på dina annonser. Foto: Gettyimages

Behöver du en Facebookpixel?

Redaktionen

Publicerades: 19 mars, 2018

Vill du lyfta din sajt och annonsering kan det vara hög tid att satsa på en Facebookpixel. Vi reder ut vad det är, om du behöver en och hur du i så fall installerar den.

 Bra bilder, relevanta målgrupper och ett smart budskap – räcker INTE för att lyckas med din Facebookannonsering. Du måste även mäta effekten av den. Där kommer Facebookpixeln in i bilden.

Facebookpixeln är en kodsnutt som du lägger in på din sajt. Den kan (med hjälp av kakor) spåra saker som vilka dina besökare är och vad de gör på sajten (till exempel var de klickar och vilka sidor de besöker). Utifrån det kan du skapa fler målgrupper för dina annonser på Facebook och Instagram och även få bättre statistik kring hur dina annonser gått – så att du kan skruva på dem och nå bättre resultat.

Facebookpixeln ger dig kontroll

Utan Facebookpixeln får du bara veta hur potentiella kunder interagerar med dina annonser på Facebook. Med pixeln får du dessutom veta vad de gör på din sajt.

Till exempel kan du hitta de människor som klickar på din annons, tittar runt ett tag på din sajt men inte köper något. Eller de som lägger något i kundvagnen men sedan lämnar sajten. Det är troligt att dessa gillade dina produkter eller tjänster men behöver en till liten knuff för att handla. Genom att rikta annonser mot just dem ökar sannolikheten för fler affärer.

Åt andra hållet kan du också med hjälp av informationen som pixeln ger dig sluta visa annonser för människor som troligtvis inte kommer att nappa på dem – till exempel de som redan köpt varorna i annonsen.

4 saker du kan göra med hjälp av Facebookpixeln

  1. Se vad användare gör på din sajt efter att de sett din annons på Facebook eller Instagram.
  2. Rikta annonser mot användare baserat på vad de gjort på din sajt (till exempel visa annonser med saker de lagt i kundvagnen på din sajt men inte köpt).
  3. Skapa smarta målgrupper som liknar de användare som interagerar med din sajt (till exempel köper saker eller kontaktar dig för uppdrag).
  4. Få mer insikt i vilka annonser som faktiskt leder till affärer, och vilka målgrupper du attraherar – vilket du kan använda för att förbättra din strategi.

Så kommer du igång med Facebookpixeln

  1. Skapa ett annonskonto på Facebook.
  2. Gå till fliken Pixlar i Ads Manager, klicka på ”Skapa en pixel”. Döp din pixel, du kan bara ha en pixel per annonskonto, så välj ett namn som representerar ditt företag. Godkänn villkoren och klicka på ”Skapa pixel”.
  3. Implementera pixeln på din sajt. Du lägger in Facebookpixeln mellan <head></head>-taggarna på sajten. Du kan också direkt från Facebook välja att skicka anvisningar för hur pixeln ska implementeras via e-post till din utvecklare om du inte sköter sajten själv.
    4. Skapa händelser du vill att din pixel ska följa och implementera kod för detta på sajten, exakt hur du gör detta beror på vad du vill följa. Läs mer om hur du gör här.
  4. Kontrollera att pixeln fungerar med hjälp av pluginet ”Facebook pixel helper”. Läs mer om detta och vad du kan göra om något inte fungerar här.

Av Ebba Arnborg