NätaffärerTre av fyra småföretag har egen hemsida. Nästan alla av dem är oroliga för dataintrång eller andra problem kring säkerheten, en fråga som aktualiserats under hackerattacken som har skett på 57 sajter de senaste dagarna. Undersökningen presenteras här i webb-TV av Ingela Hemming på SEB.

Klicka på pilen i bilden och lyssna på hennes presentation.

Den viktigaste funktionen för små och medelstora företag med att finnas på internet är att hitta nya kunder och leverantörer. Men en stor del uppger att de är på nätet för att bevaka konkurrenterna. Var fjärde erbjuder möjlighet att beställa produkter via nätet.

Företagarna är i huvudsak liberala i sin syn på sina anställdas användning av internet. 52 procent menar att internet är “en tillgång i arbetet”, och 24 procent uppger att det är “viktigt för medarbetarna att kunna hålla sig ajour. Oron för hur medarbetarna använder nätet är marginell, bara sju procent uppger det som “största farhåga”.

Det framgår av undersökningen där SEB har låtit 1 400 företagare svara på frågor om internet.

De största farhågorna kring internet är driftstörningar och säkerhetsintrång. Bara fyra procent säger att de inte upplever några säkerhetsproblem.

Bland små handelsföretag har internet öppnat en egen nisch – 21 procent har köp- och betalningsfunktioner, och var tionde av dessa får över 80 procent av sina intäkter från hemsidan. Av de som använder webbplatsen för att slutföra affärer spår 64 procent att intäkterna från nätet kommer att öka det närmaste året.

– Mätningen pekar på hög nätmognad, många företag har funnits på nätet i över ett decennium, och många nya småföretag har uppenbarligen startat som näthandelsföretag. Att så många säger att internet är viktigt för forskning och utveckling pekar på hur kunskapsutbyte etablerat sig som en viktig drivkraft på nätet, säger Ingela Hemming, SEB:s Företagarekonom.

Lyssna  också här på hennes tips om hur man gör ett bra nyhetsbrev.

Här är hennes tips om hur du kan använda internet fär konkurrentbevakning