Nätaffärer“Att starta webbutik har aldrig varit så enkelt” skriver Mohammed Said i sin blogg här på driva-eget.se. Här är hans sju bästa tips.

Driva Egets bloggare Mohammed Said har tidigare haft en online-butik. I sitt senaste blogginlägg delar han med sig av sina erfarenheter och om hur du lyckas med en webbshop.

Mohammed ger en steg för steg guide. De sju tipsen han går igenom är i korthet:

1. En bra idé är en bra start
“Tänk på vad du kan erbjuda dina kunder. Vill du erbjuda bättre priser, exklusiv kvalitet, billigare leverans eller bättre kundservice?” tipsar Mohammed i sitt blogginlägg.

2. Från idé till målgrupp
Att definiera målgruppen är det viktigaste skriver Mohammed och förklarar: “kunderna är de som kommer betala för dina produkter och förhoppningsvis göra företaget lönsamt.”

3. Från målgrupp till företag
Nu kan du antingen registrera ditt företag på företagsregistret eller kontakta Almi eller andra organisationer som hjälper till med att komma igång med ditt företag, tipsar  Mohammed. ”Fördelen med Almi och de andra är att du kan få rådgivning om lån och riskkapital i företagandets olika faser.” skriver han.

4. Domän och webbhotell
“Jag brukar själv köpa de flesta domännamn från ett billigt webbhotell.” tipsar Mohammed.

5. Utveckla din webbutik
“Trafik, trafik, trafik. Tänk dig nu hur du kan locka trafik till din verksamhet. Har du ingen trafik så har du inga kunder.” skriver Mohammed. Han tipsar om sökmotorer och Google AdWords och tillägger: “Men sociala medier har blivit en av de viktigaste marknadsföringskanalerna idag.”

6. Satsa på trygghet och nöjda kunder
“Om dina kunder känner förtroende för ditt företag – då kommer de att köpa.” skriver Mohammed.

7. Ge aldrig upp
“Personligen tycker jag att det viktigaste med att starta företag är att inte ge upp när du stöter på hinder och andra svårigheter.” skriver Mohammed i sitt blogginlägg.

Läs allt om tipsen och hela blogginlägget här!

 

I nästa nummer av Driva Eget som kommer ut i början av november berättar vi hur du gör för att starta en webbshop på en dag – i tid till julhandeln. Är du inte prenumerant? Bli det här!