NätaffärerNår du inte riktigt ut på nätet? Skulle du vilja nå fler kunder? Se upp så du inte ramlat i någon av dessa fällor!

​Idag använder kunderna sociala medier för att skaffa sig information och är mer pålästa än någonsin. Samtidigt lever vi i ett enormt stort informationsflöde.

– Det gör att företag har en tuff uppgift framför sig – hur står vi ut från bruset med en kommunikation som upplevs som intressant och relevant för kunden? säger Johan Åberg, grundare av den digitala byrån Nivide i Malmö som hjälper sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt.

LÄS OCKÅ: Då är det bäst att posta på Instagram 

Det vanligaste misstaget företag gör i sociala medier är att glömma bort det strategiska arbetet, menar han.

– Man kastar sig gärna in i en kanal, exempelvis Facebook eller LinkedIn utan att veta vem målgruppen är, vad de är intresserade av att läsa om eller hur man ska få dem att hitta till företagets närvaro i sociala medier. Gör man ett grundläggande strategiskt arbete så lägger man en grund för ett bättre resultat.

Ett annat vanligt misstag är att stirra sig blind på antalet följare istället för att fråga sig om man når rätt personer.

– Tio följare som är i precis rätt målgrupp är mer betydelsefulla än 100 följare som med låg sannolikhet kommer att köpa dina produkter och tjänster. Det kan vara en bra idé att sätta sig in i hur Facebooks annonsverktyg fungerar, och exempelvis rikta annonsering till de som har besökt din hemsida. Då vet du att du kommer att nå ut till en relevant målgrupp.

7 råd på vad du INTE ska göra i sociala medier

 

1. Undvik reklam och fokusera på att skapa värde för dina kunder. Kan ni sätta era produkter och tjänster i en kontext som skapar värde för kunden?

2. Undvik att kommunicera allt till alla. Segmentera dina målgrupper och gör specifika budskap till dina olika målgrupper, exempelvis i er annonsering.

3. Skriv inte bara om dig själv och ditt eget företag utan fokusera genomgående på kunden i din kommunikation. Skriv exempelvis en kundfokuserad profil på LinkedIn, där du fokuserar mer på hur du kan hjälpa din kund än på att bara lista dina meriter.

4. Undvik att ta fram en omfattande digital strategi som blir en hög med papper som sätts in i en pärm. Förutsättningarna kan snabbt förändras, så var flexibel och revidera din strategi löpande.

5. Undvik att bara hoppa på den senaste trenden och gör istället ett gediget arbete med grundläggande principer i digital marknadsföring. Använd till exempel konverteringsspårning (att spåra vad som händer efter att kunderna har interagerat med dina annonser – till exempel köper en produkt eller ringer till ditt företag), A/B-testning (där du testar två olika alternativ, som annonser eller sajtdesign, på din målgrupp och utvärderar vilket som fungerar bäst) och Content Marketing.

 6. Undvik att ha sociala plattformar som ni inte uppdaterar. Det ger ett negativt intryck till era potentiella kunder och påverkar varumärket negativt.

 7. Undvik att ta fram en lösning och sedan inte ha en plan för hur ni ska utvärdera den. Testa, utvärdera, analysera, testa igen och gör förbättringar, är ett framgångsrecept i digital marknadsföring.

– Det är viktigt att man har klart för sig vilket syfte som man har med sin närvaro i sociala medier. Vad är det som man vill att kunden gör i slutändan? Det handlar troligtvis om ökad försäljning, men det kan även handla om att man mäter antalet förfrågningar som man får via sin hemsida. Detta är kan man göra kostnadsfritt genom Google Analytics. Då får man även en större förståelse för var förfrågningarna kommer ifrån – till exempel Google, sociala medier eller e-postutskick.