NätaffärerEngagemang och en smidig köpprocess är avgörande för att kunden ska öppna plånboken. Det visar en ny undersökning som tittat närmare på konsumenternas köpvilja.

Enligt undersökningen som genomförts av Ricoh tillsammans med Censuswide så är det de företag som lyckas skapa engagemang och en bra relation före, under och efter en kundresa som också är mest lönsamma.

Bland annat visar undersökningen att nästan 7 av 10 konsumenter undviker ett varumärke eller en produkt efter en dålig kundserviceupplevelse, och hela 9 av 10 uppger att svårigheter under en transaktion skulle stoppa dem från att köpa en produkt eller tjänst.

57 procent uppger att de spenderar mer tid med varumärken som får dem att känna sig uppskattade. Men samtidigt så uppger närmare 9 av 10 att de skulle hoppa av en köpprocess om de kände att varumärket var för påträngande.

Samtidigt som ny teknik skapar nya möjligheter för både målgruppsanpassade insikter och effektmätning så står företag nu inför avvägningen att avstå från personliga budskap eller att uppfattas som inskränkande av konsumentens integritet. 6 av 10 konsumenter uppger att de tycker att varumärken borde vara mer transparenta kring vilken kunddata de samlar in, och hur de använder den för att skapa personlig kommunikation.

– Vi befinner oss i en tid där data fullkomligt strömmar, mer än någonsin tidigare, och det kommer att bli avgörande för många affärer framöver hur företag klarar av att hantera datamängderna. Inte minst när GDPR träder i kraft nästa år så kommer detta att ställas på sin spets. Vår undersökning visar att det även från konsumentens håll efterfrågas transparens i datahantering – och att det kan stå ivägen för transaktioner om datan används på ett alltför integritetskränkande sätt, säger Magnus Christerson, marknadschef på Ricoh Sverige.

Tre åtgärder för företag: 

1. Öppenhet och transparens: Företag behöver fundera över när och hur de på bästa sätt kan kommunicera datapolicies gentemot befintliga och nya kunder.

2. GDPR-kompabilitet: Många organisationer håller nu på att försöka förstå sina nya skyldigheter inför att GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Till att börja med bör de undersöka gapet mellan deras verksamhet idag och det upplägg som den nya dataskyddsförodningen kräver, och lägga upp en tidplan för anpassningen, och inte försöka åtgärda alla förändringar som krävs samtidigt.

3. Säkra alla enheter: Företag har behov av att distribuera, dela, spåra och hantera konfidentiella dokument i hela organisationer – vilket innebär stora risker för datasäkerheten. Med fördel kan exempelvis data cleansing-tjänster användas, som ser till att ingen personlig eller kritisk information går att få tag på via exempelvis minnet på en skrivare.