NätaffärerHur uppfattas du på företagets sajt och sociala medier? Se upp så det inte blir fel! Andras intryck av dig bildas fort och är svårt att ändra. Mycket hänger på foto av dig – så här väljer du rätt.

Idag får vi ofta det första intrycket av någon annan över internet. Kanske på LinkedIn, företagshemsidor eller i sociala medier. Så det gäller att tänka till så att du uppfattas på ett bra sätt även på nätet.

– Den bild som andra får av dig där kan vara allt de vet om dig. Det intrycket bildas fort, blir bestående och är svårt att ändra, säger Angela Ahola, doktor i psykologi, föreläsare kring det första intryckets betydelse och författare till boken ’Konsten att göra intryck’.

LÄS OCKSÅ: 5 steg till en egen webbshop

Så, vad är det som avgör hur andra uppfattar oss på nätet? De psykologiska mekanismerna är desamma som vid ett fysiskt möte, säger Angela.

– Vi frågar oss om vi kan lita på dig. Är du snäll och godhjärtad? Är din kompetens hög eller låg?

Inte minst har själva fotot av dig av stor betydelse. Så det gäller att tänka till när du väljer vilken av alla bilder på dig själv du ska ladda upp.

LÄS OCKSÅ: Bli lönsam med Google

– Var medveten om att bilden är viktig. Människan är i hög grad visuell, säger Angela.

Här kommer hennes bästa råd när det kommer att välja rätt bild så att du gör ett gott första intryck online:

1. Tänk efter före

Vilken bild av dig vill du förmedla? Kompetens, trovärdighet, trygghet…? Använd ett foto som förmedlar det du önskar.

– På företagshemsidor och karriärbetonade sociala medier, ger en professionell bild – kanske till och med tagen i fotostudio – ett kompetent och seriöst intryck.

2. Utnyttja speglingseffekten

Vi tycker om människor som är lika oss själva. Och är samtidigt lite misstänksamma mot dem som är olika oss. Ha det i åtanke – vem vill du nå och hur ser de ut?

3. Var medveten om vad bilden förmedlar

Miljön där bilden är tagen påverkar andras bedömning av oss. Står du på en bergstopp eller mitt i stadsvimlet så förmedlas två olika bilder av dig. Vad du gör på bilden spelar också roll – om du föreläser, står bredvid motorcykeln, gör en kul grimas utklädd på en maskerad eller sitter på ditt kontor. Forskning har även visat att något så enkelt som att hålla i ett glas öl eller vin får andra att uppfatta oss som mindre intelligenta, så undvik det.

4. Tänk på din kroppshållning

Står du rakryggad eller slokande, med en öppen gest eller armarna i kors?

– En upprätt huvudposition är mer auktoritärt än att lägga huvudet på sned, som sänder en empatisk signal, men också kan uppfattas som undergivet och ursäktande.

5. Styla rätt

Dina kläder, accessoarer och din frisyr påverka hur andra uppfattar dig. Om du är du klädd formellt eller icke-formellt, har ljusa eller mörka kläder, utsläppt hår eller uppsatt. Ifall du är sminkad eller bär glasögon. Så välj noga.

6. Glöm inte blicken

Är din blick riktad mot kameran eller inte?

– Om du tittar in i kameran minns andra dig bättre. Bär du däremot solglasögon är det ett minus: ” vad har du att dölja?” känner vi spontant.

FAKTA: Kolla din bild

Angela Ahola är även delaktig i utvecklandet appen Tosify. Där du kan ladda upp bilder på dig själv och få veta hur andra användare uppfattar dig. Till exempel kan du välja att låta andra sätta betyg på hur ”pålitlig”, ”godhjärtad” eller ”professionell” du ser ut på bilden. Du kan även ladda upp två bilder och låta andra rösta på vilken de föredrar.