NätaffärerUnderskatta inte säljkraften i sociala medier. Se till att ta plats där och var inte rädd för dåliga omdömen, råder experterna. Här är knepen som får dig att lyckas.

När Filip Tysander grundade klockmärket Daniel Wellington, lyckades han nå en omsättning på drygt 1,4 miljarder – på bara tre år. Hemligheten?
- Kraften i sociala medier, slår Arash Gilan fast, som tillsammans med Jonas Hammarberg skrivit boken Get digital or die trying.

->Varsågod! Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

Filip satsade på att engagera personer, som själva hade många följare i sociala medier, som varumärkesambassadörer och fick på så sätt snabb spridning. Som tack för hjälpen fick de gratis klockor. I dag har Daniel Wellington 2,4 miljoner följare på Instagram.

Många företagare kan känna rädsla för att ge sig ut i sociala medier för att de inte har kontroll över hur kunder kommenterar. ”Tänk om de skriver vad de tycker och inte vad jag vill att de ska tycka.”

Men, du kan i dag inte dölja vad kunder tycker – bara förhålla dig till det och bemöta det smart, menar Arash och Jonas.
– Betyg och recensioner är avgörande för hur vi köper online i dag. Vi litar totalt på omdömen från andra. Se alla omdömen, speciellt de dåliga, som att det är en kund som tagit sig tid att förbättra din organisation. Det finns inget så häftigt som att vända en missnöjd kund till en nöjd, säger Arash.

För att lyckas få många följare gäller det att bjuda på riktigt bra innehåll så att dina kunder vill följa dig.

Börja i en kanal så att du mäktar med, gärna Facebook, tipsar Arash.
– En bra Facebooksida är personlig. Inte bara erbjudanden och info. Stick ut och ha lite kul. Var den personen du själv gärna skulle ta en fika med, säger Arash.

Här är deras 6 knep för att lyckas med sociala medier:

1 Dela bra innehåll
Fråga dig själv: Hade jag uppskattat det här inlägget som utomstående? Här är 5 typer av innehåll som blir viralt!

2 Använd bilder och infografik
Bilder når en större räckvidd och skapar ett större engagemang. Så fixar du proffsiga företagsbilder!

3 Använd hashtags
Hitta gärna en hashtag som du kan ”äga” innehållet inom, håll den kort och enkel. Här hittar du bästa hashtaggarna för din bransch!

4 Skapa ett veckoschema
Planera i förväg vad du ska publicera, var, när och för vem. På så vis orkar du hålla en kontinuitet. Så här skriver du hela årets blogginlägg – på en vecka!

5 Använd smarta verktyg
Med hjälp av till exempel Buffer och Hootsuite får du en bra överblick över dina inlägg. Dessutom kan du låta dem sköta publiceringen, så att den sker vid bästa möjliga tidpunkt för att nå störst räckvidd och engagemang.

6 Annonsera
Vill du öka räckvidden bör du köpa sponsrade inlägg. Välj målgrupp och testa vilken effekt olika inlägg ger för att hela tiden optimera kommande uppdateringar. Så här lyckas du med Facebookannonsering!

Läs också:
sociala-medier_

Så gör du dina sociala medier PR-vänliga

Se till att journalister, och kunder, som söker på nätet inser att du och dina produkter är rätt för dem. PR-säkra dina sociala medier – på bara en timme!

Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!

Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.